Tatry mountain reports (1)

• Ráno to teplotne nie je nejaký skalkársky komfort. Ale je nám jasné, že po ceste hore to bude úplne iná perspektíva. Rýchle raňajky - dva koláče a acidofilné mlieko. Do piliera berieme každý nejaké tie ovsenné tyčinky ...
AFTER CLIMBING A GREAT HILL,
ONE ONLY FINDS THAT THERE ARE MANY MORE HILLS TO CLIMB

Ráno to teplotne nie je nejaký skalkársky komfort. Ale je nám jasné, že po ceste hore to bude úplne iná perspektíva. Rýchle raňajky - dva koláče a acidofilné mlieko. Do piliera berieme každý nejaké tie ovsenné tyčinky do štandov. Cestou k rampe sledujeme kamzíky pasúce sa v podstate v lezeckom teréne :).

Caption of the figure above.
My sme pri nástupe do trojkového piliera zvaného tuším rebro ktorý sme si vyhliadli, a teplota je niekde okolo trička s dlhým rukávom. Paráda. Rasťo nalieza do prvej dĺžky ktorá by mala končiť niekde pri prvej “kazateľnici” - tak nejako nazval priebežné police v rámci piliera. Po chvíli doliezam za ním na prvý štand. Dlho som viacdĺžkovo neliezol. A toto sme si tak nejak vybrali aj kvoli tomu že som nikdy “nezakladal”. Naša predošlá cesta na Žabáka bola pre mňa vozenie sa za Rasťom.

V štande teda riešime že pôjdem druhú dĺžku, aby sme sa striedali. Istí - leziem, čo to zakladám. Cesta má v popise že sa treba vyhnúť komplikovanostiam. Terén to je pre začiatočníka skvelý. Aj keď pravdupovediac, nechcel by som tu padať. Všade nejaká polica, zub, cesta položená v podstate v 45 stupnovom uhle. Ale krásna … Postupujem hore obchádzajúc komplikovanosti a Rasťo kričí: “ešte máš 10 metrov”. Tohoto som sa obával. Takmer žiaden skill a štand som ešte nevidel. Zakladám friend a snažím sa pozrieť vyššie. Ano - som kúsok od druhej “kazateľnice”. Premýšľam Kam by asi tak narazili štand. Idem hore ak by tam aj nebol trčali tam nejaké zuby ktoré by sa dali zavesiť. V tom vidím borhák. Paráda - doliezam hore a začínam istiť Rasťa.

Dofrčí na štand a vysvetluje mi že spolu s komplikovanosťami som obišiel aj zopar slušných skôb. Tak hej - v orientácií a rozhľade rozhodne “pokulhávam”. Sedíme chvíľu na “kazateľnici” a Rasťo tahá ďalšiu krásne exponovanú časť. Ten si to vážne dokonale užíva, rozdiel medzi jeho a mojimi pocitmi/pohybmi v stene je jasný. Doliezam na ďalší štand kde si všímame, že nás dobieha nejaký párik zo Štáflovky. Takže výmena a idem ďalej. Rasťo vraví niečo o tom, že hore je borhák ktorý použil ako postupové že to je tutovka a mám ísť až na vrchol. Pomaly sa tam suniem ale borhák nevidím. Až zrazu - doliezam k borháku a vedla neho ďalší. Tak teda zaštandím. Čo som údajne nemusel. Každopádne Rasťo uniká z predošlého štandu pri mne sa len tak mihne a frčí hore cez taký locker asi ako moja hruď. Vraj pôjdeme súbežne že to tam je ľahké a musíme uniknúť tým za nami. Nad nami vrcholový “hrebeň” po chvíli prestávam Rasťa počuť. Dvojica podomnou nalieza, nám sa míňa lano. Tak ruším štand a idem ďalej obchádzajúc locker aj komplikovanosti. Po chvíli vidím Rasťa ako sa vypeká na vrchole.

Caption of the figure above.

Sedíme hore, selfíčka, tyčinky, ciga pohľady na poľskú cestu na Rysy. Dobiehajú nás “párik” aj “horskáči”. Ľudia toho moc nenakecajú, mne tá krása naokolo berie dych. Po chvíli niekoho fotíme a jedna z dvojíc sa sunie k zlaňáku s červenou slučkou.

Cesta dolu bola skvelá. Postupne sme sa zladili do výťahu realizovaného troma setmi lán po ktorých zlanili všetci až dolu. Druhý ďeň sme mali v pláne Štáflovku, teda ešte pred tým, než pobežím na vlak. Moje lezenie, keď si ako začiatočník zakladám, je ešte ukrutne pomalé. Tak špekulujeme čo ďalší deň. Zisťujeme počasie - poobede by sa malo zlomiť k dažďu. Rasťo predkladá záložný plán - vybehnúť na nejakú kratšiu túru naokolo. Ráno dávame koláč s acidkom a rozhodujeme sa naliezť do prvej dĺžky Štáflovky. Takže znovu pol hodina k rampe, kamzíky, šutre. Rasťo to ťahá / pozná. Ja sa veziem a cítim značný rozdiel v “obtiažnosti”. Obdivujem, som vďačný, spokojný, satisfikovaný. Na štande sa ešte zhovárame o tom ako to ide ďalej a ake je to krásne lezenie. Zlaňujeme teda dolu a vraciame sa po veci. Cestou stretáme dvojku ktorá ide do piliera, ktorý sme šli deň pred tým - zjavne je populárny. Rovnako ako my - jeden skúsenejší, druhý začína. Prehodíme pár slov poohovárame trochu lezecké kluby a frčíme ďalej. Čaká nás ešte zostup na Štrbské a zubačka do Štrby. Sledujeme hmlu/mraky okolo volovky. Tých dvoch sme videli niekde v 2. štande, nez ich zalialo to mlieko.

Zostup dal mojim kolenám a členkom pekne zabrať. Túžim po príručke k zostupom. Hlava živená endorfínom a zbúrané telo :). Na Štrbskom sa stavíme ešte na radler. Sedíme a presúvame veci. Prisadá si k nám pánko, ktorý nocou sledoval perseidy. Štrbské mi pripadá po tom všetkom ako veľký hypermarket. Okolo sa preháňajú slečinky na segwayoch s eskortou kameramanov a fotografov. Toto je úplne iný vesmír.

V Štrbe sa rozchádzame každý do svojho vlaku. Vďaka Rasťo za všetky skúsenosti a tento nádherný výlet … Štáflovka tam ešte čaká.