Lehotské skaly

Always check current access restrictions before you climb!
Info
Country: Slovakia
Region: Bansko bystrický kraj
GPS:
Rating: 3.6077
Type: Sport climbing (Lead)
Material: Andesite
Description:

Skalky pri Novej Lehote sú tri andezitové bralá, vysoké 5-15 metrov, veľmi podobné Kalamárke alebo Sitnu. Prevládajú tu kolmé alebo mierne previsnuté platne, popretŕhané vertikálnymi špárami. Nachádza sa tu 46 ciest v platniach, špárach a kútoch. Cesty v platniach sú perfektne odistené, v špárach a kútoch nájdu využitie aj hexcentre, čoky a friendy. Nachádzajú sa tu aj zo dva problémy, ktoré pravdepodobne nemajú žiaden prelez (ak sa mýlime, nech nám to prvolezci prepáčia). Lezie sa väčšinou po malých lištách, ktoré sú miestami protivne oblé.

(podrobnejšie info+ foto: www.hkprometeus.sk)

How to get there: Skalky sa nachádzajú na západnom svahu Trasľavého vrchu, asi 1/2 hodiny cesty nad obcou Nová Lehota, ktorá leží na vrchole stúpania hlavnej cesty medzi Žiarom nad Hronom a Handlovou.

Prístup ku skalám je asi najprehľadnejší od "Krčmy pod Lipami", ktorá je pri autobusovej zastávke. Odtiaľ prejdeme asi 100m v smere na Žiar n/H a odbočíme doľava. Po lúke kolmo hore svahom ku lesu, kde končí v úvaline vertikálna zvážnica. Tou pokračujeme hore asi 100m na miesto kde sa točí horizontálna zvážnica o 180°. Touto zvážnicou stúpame doprava cez niekoľko úžľabín až na vrchol stúpania. V mieste kde zvážnica začína klesať už uvidíme vľavo vo svahu skaly. (tu, asi 15m pod zvážnicou sa nachádza prameň vody). Prejdeme ešte asi 200m dolu zvážnicou kde sa nachádza chodník kolmo hore ku skalám.

Ďalší prístup je možný aj od kameňolomu pod Novou Lehotou, kde je autobusová zastávka. Vpravo od kameňolomu sa kolmo hore tiahne zvážnica. Ňou strmo stúpame až miestu kde ju pretína horizontálna zvážnica a po nej doľava asi 300m na koniec lesa. Tu už po pravej strane vidíme skaly.

Tretí prístup je zo skládky dreva medzi dedinou a kameňolomom. Je to asi najpríjemnejší prístup ku skalám odporúčame ho však len pre tým ktorí tento lesný chodník poznajú.