Spolu s Wolfgangom Hellom preliezli cestu štýlom OS. Senza piombo koncom januára vyliezla dvojica Benedikt Purner a ľadová legenda Albert Leichtfried klasickým štýlom bez nitov a skôb. Je to pravdepodobne najťažšia cesta vylezená týmto štýlom v Európe.
Komentáre (21)
Paľo Rajčan zopakoval čerstvú tradične prelezenú mixovú novinku Senza piombo, M
neberiem nikomu nazor, ale mi vysvetlite co je na tom nemeratelne? a preco odsudzujete disciplinu, ktoru ani nemate ponatia o com je... je to lezecka disciplina ako kazda ina. s tym rozdielom, ze sa vykonava len v zime... mimochodom ucast na pretekoch o popularite o niecom svedci, v brne bolo 40 ucastnikov... mrtvy sport pre par vyvolenych??? no snad to nemyslite vazne :-)
Podmienky v horach vytvaraju ovela vacsie rozdiely ako pri skalkach, preto porovnat 2 priestupy kazdy v iny rok nie je uplne exaktne. Nic neodsudzujem, mrtvy sport (z hladiska mnozstva ludi ktory sa mu venuju, alpinizmus proste nie je taky popularny-pohodlny ako skalkarcenie) som napisal ako jeho +, asi som to nenapisal dostatocne jasne ;) a myslim ze ani Lieko to nemyslel zle :)
je pravda, ze sa tato disciplina hodnoti tazsie ale to neznamena, ze sa narocnost ciest a vystupov neda porovnat a ohodnotit... na hodnotenie vsak treba mat skusenosti z kazdeho trosku kedze sa v alpinizme najviac zo vsetkych kombinuju. ak vznikaju otazky, co je tazsie vystup na 8000 alebo M10 WI5 150m? odpoved je jednoducha, neda sa to porovnavat. je to tiez iny druh lezenia. tak ako sa neda porovnat mixove lezenie so skalkami, bouldering so skalkami. u skaliek, je velmi jednoduche hodnotit pretoze tam nie je tak vela faktorov, ktore mozu ovplyvnit obtiaznost nejakej cesty. myslim, ze toto by bola diskusia na dlhsie, ale je dost smele nazvat to mrtvou discipliou. navyse ak sa tomu zacina venovat cim dalej tym viac ludi a latka sa kazdym rokom posuva...
Myslim, ze problem s hodnotenim ladov ktory mali borci na mysli su naozaj podmienky, nie porovnavanie medzi disciplinami. Ked je jeden tyzden vyteceny az po zem a mega dobry lad, a druhy tyzden je vyteceny len do polky steny ... defacto lezies zakazdym uplne inu cestu. Este na skale pri drytoole budiz, je to furt rovnake, ale v lade tie podmienky proste rovnake nie su, rovnako ako nie su rovnake podmienky na svetakoch v lade pre prveho a posledneho. Nejaka miera tam samozrejme je, ale casto to porovnavanie straca vyznam, kedze ide kazdy krat o inu viacmenej cestu. Cim samozrejme nikto nechce povedat, ze by to bolo nejako lahke. Len ze sa to tazko porovnava jednotlive vystupy medzi sebou, a samozrejme Palov vystup je zjavne fakt super. Velka gratulacia. Nech sa dari aj nadalej.
brano, s casti mas pravdu ale toto problem naozaj nie je ani pri ladoch ani pri mixoch. proste ked to neni v podmienkach tak to ludia nelezu (najdu sa vynimky :-) ). a ked WI6 lad leziem v zlych podmienkach, tak to je chyba moja, ze som nemal trpezlivost pockat na lepsie podmienky. to je na tom ta krasa, je tam nieco co nenatrenujes na umelej stene. skusenosti neziskas ako silu na preglejke, postupne sa k tomu dopracujes castym lezenim so skusenejsimi. neni to pre vas exaktna disciplina len preto, ze slabsi dokaze vyliezt rovnake veci ako niekto kto ma silu za piatich? preto je to podla vas horsie meratelne a mrtve? mimochodom drviva vacsina ladov ma stalu kalsifikaciu, ci sa uz liezli v dobrych podmienkach alebo zlych. fakt sa tu snazite zhadzovat nieco o com mate malo informacii. preto ja tiez nediskutujem o jadrovej fyzike a netvrdim ze je to mrtva veda :-D
Nesnazim sa nic zhadzovat, keine panik. Mimochodom aj na skalach silnejsi lezec nie vzdy vylezie viac, skusenosti silou nenahradis ani na skalach, isto poznas dost preglejkovych majstrov, ktori na skalach moc neukazu.
A neber si tu Liekovu hlasku tak osobne, nahodou chlapa poznam, a pouziva to aj na veci ktore sa mu pacia, to je proste taka jeho typicka hlaska bez toho, aby to malo taky vazny vyznam, ako by si cakal. Ale chapem, ze ked ho nepoznas, tak to rozhodi.
A diskusie su dobre prave na to, ze sa ludia co o tom zas tolko nevedia, ako napriklad ja nieco nove mozu dozvediet. Takze kludne aj o tej jadrovej fyzike. Keby sme sa mali bavit len o tom, comu dokonale rozumieme, bolo by na svete asi dost trapne ticho.
..osobne fanušik ladov niesom ale tento výkon je paradny a pred Palom klobuk dole vždy som obdivoval jeho lezecku psychiku..ja myslim že sa to od klasickeho alebo športoveho lezenia až tak neliši takisto pokladam za rozdiel aj v športovom lezeni niečo liezť a vyliezť za dobrých podmienok a za horších či po vlastnom isteni alebo po nitoch, takisto sa da polemizovať či je lepší lezec čo dava OS 7c a nacivčovanie vyšších číselok ho proste nebaví alebo taký čo lezie 8a na 10-15 pokus, tiež sa to nedá exaktne odmerať a preto ma lezenie svoje čaro a bavi ma lebo si každý nájde to svoje...
Adi opakujem nikto nic a nikoho nezhadzuje, uz to to zaznelo Lieko to slovne spojenie pouziva casto ;) a Serak dole to zhrnul "stoji to kopec casu, usilia aj penazi" a prave preto sa v tomto pripade da pouzit slovne spojenie "mrtva disciplina", lebo to nikdy nebude az taka masovka. A to je predsa na horach fajn ci nie? Na tom ze sa vykon v horach neda exaktne merat stale trvam (merat sa da;) Mam pocit ze ta to skor urazilo, bavime sa tu o slovickach. A jadrova veda nie je mrtva? ked to buchne...
Hlavny rozpor je asi v tom ze ty chapes "mrtvu disciplinu" ako nieco co zanika/klo a nevyvija sa. Ja som to pouzil ako oznacenie discipliny ktora nie je mainstreamova co ale neznamena ze sa nadalej nevyvija a nezije svojim zivotom.
Paľo Rajčan zopakoval čerstvú tradične prelezenú mixovú novinku Senza piombo, M
11.02.2013 21:28:52
Anonym - adi
ozval sa odbornik...
Paľo Rajčan zopakoval čerstvú tradične prelezenú mixovú novinku Senza piombo, M
12.02.2013 09:09:45
Anonym - Mano
Palo gratulujem.
Paľo Rajčan zopakoval čerstvú tradične prelezenú mixovú novinku Senza piombo, M
12.02.2013 15:02:32
Anonym - serak
neviem, Pala osobne nepoznam ani nesledujem jeho vykony, ale je aspon 1 z velkeho mala lezcov na SK, co su schopni aj na skale a horach nieco vyliezt (na rozdiel napr. od niekorych reprezentantov alpinistov - tu sa zase nechcem do niektorych navazat, aby zase neboli urazeni), ale vykon je to urcite slusny, na ten styl, a, ked si to tak clovek uvedomi, tak ono to nieje lahke sa venovat viacerym diciplinam v lezeni, vsak dobre viete, stoji to kopec casu, usilia aj penazi....a byt este aj na slusnej urovni....mrtvne je len s prepacenim hovno v hajzlovej mise, tak skor makajte, nepicujte a nezavidte druhym a potom mozno raz budeme spokojni :D
Paľo Rajčan zopakoval čerstvú tradične prelezenú mixovú novinku Senza piombo, M
12.02.2013 19:32:11
Anonym - zvk
Palo gratulujem! Perfektne ako vzdy. Pre exaktnych...nieco asi ako 7c (+- hore dole) po vlastnom?? (80% reprakom by tam pravdepodobne natieklo do nepricetnosti, takze da sa hovorit o sportovom vykone ale bez nitov) + , zima, vacsia namaha a hlavne moral na druhu. Kto z nas by to preliezol a na OS? A o lad asi az tak nejde skor o ten drytool pri tejto ceste. M10 WI5
prave o to (+- hore dole) tu ide, tak ako v celom lezeni. exaktne meratelna je len umelina, dole sa k tomu da priblizit a v horach je to uplne bulharsky meter
Paľo Rajčan zopakoval čerstvú tradične prelezenú mixovú novinku Senza piombo, M
13.02.2013 08:28:30
Anonym - juro
Palovi samozrejme gratulacia, jednoznacne patri k naj slovenskym, a zrejme uz nie len slovenskym zimnym borcom.. a dalsia vec, co je na tejto discipline nemeratelne? ved tej ceste patri proste nejaka klasa = M10 WI5. Akurat ten ciagel moze byt jeden rok dlhsi, iny zas kratsi.. je to samostatna disciplina ako kazda ina, meratelna na zaklade vlastnej klasifikacie, a navyse najlepsia priprava do zimnych hor..
Paľo Rajčan zopakoval čerstvú tradične prelezenú mixovú novinku Senza piombo, M
13.02.2013 09:35:40
Anonym - Stano
Palo parada a gratulujem. Konecne vykon hodny repre!!!
Paľo Rajčan zopakoval čerstvú tradične prelezenú mixovú novinku Senza piombo, M
15.02.2013 20:31:58
Anonym - steve
palo perfekt vykon!!! a adrian ma pravdu!!! a drytool je buducnost pre alpinizmus.globalne oteplenie somarina iba prudke zmeny (teplo mraz) ale to treba využit.trebars v galerke sa tuto sezonu vyladnila perfektna linia.a možno bude a sa podaria na prostredny hrot z velkej stud doliny ladove linie z 80-ych rokov minuleho storočia možno zase vyteču....dostatočne na týžden ? treba to využit ak??
Túto položku môžu komentovať iba prihlásený používatelia. Prihlás sa alebo zaregistruj!
Paľo Rajčan zopakoval čerstvú tradične prelezenú mixovú novinku Senza piombo, M
11.02.2013 20:30:15mrtva disciplina
Re: Paľo Rajčan zopakoval čerstvú tradične prelezenú mixovú novinku Senza piomb
11.02.2013 22:06:11Ty zabíjaš celý tento šport takými dementnými komentármi .. inak Paľovi gratulujem
Re: Paľo Rajčan zopakoval čerstvú tradične prelezenú mixovú novinku Senza piomb
12.02.2013 07:24:31Exaktne nemeratelne vykony, budu domenou len par jednotlivcov. V podstate teda mrtvy sport, nastastie. Palovi gratulacia!
Re: Re: Paľo Rajčan zopakoval čerstvú tradične prelezenú mixovú novinku Senza p
12.02.2013 09:12:25a globálne oteplovanie tomu tiez nepridava
Re: Re: Paľo Rajčan zopakoval čerstvú tradične prelezenú mixovú novinku Senza p
12.02.2013 09:44:00neberiem nikomu nazor, ale mi vysvetlite co je na tom nemeratelne? a preco odsudzujete disciplinu, ktoru ani nemate ponatia o com je... je to lezecka disciplina ako kazda ina. s tym rozdielom, ze sa vykonava len v zime... mimochodom ucast na pretekoch o popularite o niecom svedci, v brne bolo 40 ucastnikov... mrtvy sport pre par vyvolenych??? no snad to nemyslite vazne :-)
Re: Re: Re: Paľo Rajčan zopakoval čerstvú tradične prelezenú mixovú novinku Sen
12.02.2013 09:52:47Podmienky v horach vytvaraju ovela vacsie rozdiely ako pri skalkach, preto porovnat 2 priestupy kazdy v iny rok nie je uplne exaktne. Nic neodsudzujem, mrtvy sport (z hladiska mnozstva ludi ktory sa mu venuju, alpinizmus proste nie je taky popularny-pohodlny ako skalkarcenie) som napisal ako jeho +, asi som to nenapisal dostatocne jasne ;) a myslim ze ani Lieko to nemyslel zle :)
Re: Re: Re: Re: Paľo Rajčan zopakoval čerstvú tradične prelezenú mixovú novinku
12.02.2013 12:12:18je pravda, ze sa tato disciplina hodnoti tazsie ale to neznamena, ze sa narocnost ciest a vystupov neda porovnat a ohodnotit... na hodnotenie vsak treba mat skusenosti z kazdeho trosku kedze sa v alpinizme najviac zo vsetkych kombinuju. ak vznikaju otazky, co je tazsie vystup na 8000 alebo M10 WI5 150m? odpoved je jednoducha, neda sa to porovnavat. je to tiez iny druh lezenia. tak ako sa neda porovnat mixove lezenie so skalkami, bouldering so skalkami. u skaliek, je velmi jednoduche hodnotit pretoze tam nie je tak vela faktorov, ktore mozu ovplyvnit obtiaznost nejakej cesty. myslim, ze toto by bola diskusia na dlhsie, ale je dost smele nazvat to mrtvou discipliou. navyse ak sa tomu zacina venovat cim dalej tym viac ludi a latka sa kazdym rokom posuva...
Re: Re: Re: Re: Re: Paľo Rajčan zopakoval čerstvú tradične prelezenú mixovú novi
12.02.2013 12:37:01Myslim, ze problem s hodnotenim ladov ktory mali borci na mysli su naozaj podmienky, nie porovnavanie medzi disciplinami. Ked je jeden tyzden vyteceny az po zem a mega dobry lad, a druhy tyzden je vyteceny len do polky steny ... defacto lezies zakazdym uplne inu cestu. Este na skale pri drytoole budiz, je to furt rovnake, ale v lade tie podmienky proste rovnake nie su, rovnako ako nie su rovnake podmienky na svetakoch v lade pre prveho a posledneho. Nejaka miera tam samozrejme je, ale casto to porovnavanie straca vyznam, kedze ide kazdy krat o inu viacmenej cestu. Cim samozrejme nikto nechce povedat, ze by to bolo nejako lahke. Len ze sa to tazko porovnava jednotlive vystupy medzi sebou, a samozrejme Palov vystup je zjavne fakt super. Velka gratulacia. Nech sa dari aj nadalej.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Paľo Rajčan zopakoval čerstvú tradične prelezenú mixovú
12.02.2013 15:03:52brano, s casti mas pravdu ale toto problem naozaj nie je ani pri ladoch ani pri mixoch. proste ked to neni v podmienkach tak to ludia nelezu (najdu sa vynimky :-) ). a ked WI6 lad leziem v zlych podmienkach, tak to je chyba moja, ze som nemal trpezlivost pockat na lepsie podmienky. to je na tom ta krasa, je tam nieco co nenatrenujes na umelej stene. skusenosti neziskas ako silu na preglejke, postupne sa k tomu dopracujes castym lezenim so skusenejsimi. neni to pre vas exaktna disciplina len preto, ze slabsi dokaze vyliezt rovnake veci ako niekto kto ma silu za piatich? preto je to podla vas horsie meratelne a mrtve? mimochodom drviva vacsina ladov ma stalu kalsifikaciu, ci sa uz liezli v dobrych podmienkach alebo zlych. fakt sa tu snazite zhadzovat nieco o com mate malo informacii. preto ja tiez nediskutujem o jadrovej fyzike a netvrdim ze je to mrtva veda :-D
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Paľo Rajčan zopakoval čerstvú tradične prelezenú mix
12.02.2013 15:18:57Nesnazim sa nic zhadzovat, keine panik. Mimochodom aj na skalach silnejsi lezec nie vzdy vylezie viac, skusenosti silou nenahradis ani na skalach, isto poznas dost preglejkovych majstrov, ktori na skalach moc neukazu. A neber si tu Liekovu hlasku tak osobne, nahodou chlapa poznam, a pouziva to aj na veci ktore sa mu pacia, to je proste taka jeho typicka hlaska bez toho, aby to malo taky vazny vyznam, ako by si cakal. Ale chapem, ze ked ho nepoznas, tak to rozhodi. A diskusie su dobre prave na to, ze sa ludia co o tom zas tolko nevedia, ako napriklad ja nieco nove mozu dozvediet. Takze kludne aj o tej jadrovej fyzike. Keby sme sa mali bavit len o tom, comu dokonale rozumieme, bolo by na svete asi dost trapne ticho.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Paľo Rajčan zopakoval čerstvú tradične prelezenú
12.02.2013 15:55:01..osobne fanušik ladov niesom ale tento výkon je paradny a pred Palom klobuk dole vždy som obdivoval jeho lezecku psychiku..ja myslim že sa to od klasickeho alebo športoveho lezenia až tak neliši takisto pokladam za rozdiel aj v športovom lezeni niečo liezť a vyliezť za dobrých podmienok a za horších či po vlastnom isteni alebo po nitoch, takisto sa da polemizovať či je lepší lezec čo dava OS 7c a nacivčovanie vyšších číselok ho proste nebaví alebo taký čo lezie 8a na 10-15 pokus, tiež sa to nedá exaktne odmerať a preto ma lezenie svoje čaro a bavi ma lebo si každý nájde to svoje...
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Paľo Rajčan zopakoval čerstvú tradične prelezenú mix
12.02.2013 17:11:59Adi opakujem nikto nic a nikoho nezhadzuje, uz to to zaznelo Lieko to slovne spojenie pouziva casto ;) a Serak dole to zhrnul "stoji to kopec casu, usilia aj penazi" a prave preto sa v tomto pripade da pouzit slovne spojenie "mrtva disciplina", lebo to nikdy nebude az taka masovka. A to je predsa na horach fajn ci nie? Na tom ze sa vykon v horach neda exaktne merat stale trvam (merat sa da;) Mam pocit ze ta to skor urazilo, bavime sa tu o slovickach. A jadrova veda nie je mrtva? ked to buchne...
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Paľo Rajčan zopakoval čerstvú tradične prelezenú
12.02.2013 17:32:44Hlavny rozpor je asi v tom ze ty chapes "mrtvu disciplinu" ako nieco co zanika/klo a nevyvija sa. Ja som to pouzil ako oznacenie discipliny ktora nie je mainstreamova co ale neznamena ze sa nadalej nevyvija a nezije svojim zivotom.
Paľo Rajčan zopakoval čerstvú tradične prelezenú mixovú novinku Senza piombo, M
11.02.2013 21:28:52ozval sa odbornik...
Paľo Rajčan zopakoval čerstvú tradične prelezenú mixovú novinku Senza piombo, M
12.02.2013 09:09:45Palo gratulujem.
Paľo Rajčan zopakoval čerstvú tradične prelezenú mixovú novinku Senza piombo, M
12.02.2013 15:02:32neviem, Pala osobne nepoznam ani nesledujem jeho vykony, ale je aspon 1 z velkeho mala lezcov na SK, co su schopni aj na skale a horach nieco vyliezt (na rozdiel napr. od niekorych reprezentantov alpinistov - tu sa zase nechcem do niektorych navazat, aby zase neboli urazeni), ale vykon je to urcite slusny, na ten styl, a, ked si to tak clovek uvedomi, tak ono to nieje lahke sa venovat viacerym diciplinam v lezeni, vsak dobre viete, stoji to kopec casu, usilia aj penazi....a byt este aj na slusnej urovni....mrtvne je len s prepacenim hovno v hajzlovej mise, tak skor makajte, nepicujte a nezavidte druhym a potom mozno raz budeme spokojni :D
Paľo Rajčan zopakoval čerstvú tradične prelezenú mixovú novinku Senza piombo, M
12.02.2013 19:32:11Palo gratulujem! Perfektne ako vzdy. Pre exaktnych...nieco asi ako 7c (+- hore dole) po vlastnom?? (80% reprakom by tam pravdepodobne natieklo do nepricetnosti, takze da sa hovorit o sportovom vykone ale bez nitov) + , zima, vacsia namaha a hlavne moral na druhu. Kto z nas by to preliezol a na OS? A o lad asi az tak nejde skor o ten drytool pri tejto ceste. M10 WI5
Re: Paľo Rajčan zopakoval čerstvú tradične prelezenú mixovú novinku Senza piomb
12.02.2013 22:48:38prave o to (+- hore dole) tu ide, tak ako v celom lezeni. exaktne meratelna je len umelina, dole sa k tomu da priblizit a v horach je to uplne bulharsky meter
Paľo Rajčan zopakoval čerstvú tradične prelezenú mixovú novinku Senza piombo, M
13.02.2013 08:28:30Palovi samozrejme gratulacia, jednoznacne patri k naj slovenskym, a zrejme uz nie len slovenskym zimnym borcom.. a dalsia vec, co je na tejto discipline nemeratelne? ved tej ceste patri proste nejaka klasa = M10 WI5. Akurat ten ciagel moze byt jeden rok dlhsi, iny zas kratsi.. je to samostatna disciplina ako kazda ina, meratelna na zaklade vlastnej klasifikacie, a navyse najlepsia priprava do zimnych hor..
Paľo Rajčan zopakoval čerstvú tradične prelezenú mixovú novinku Senza piombo, M
13.02.2013 09:35:40Palo parada a gratulujem. Konecne vykon hodny repre!!!
Paľo Rajčan zopakoval čerstvú tradične prelezenú mixovú novinku Senza piombo, M
15.02.2013 20:31:58palo perfekt vykon!!! a adrian ma pravdu!!! a drytool je buducnost pre alpinizmus.globalne oteplenie somarina iba prudke zmeny (teplo mraz) ale to treba využit.trebars v galerke sa tuto sezonu vyladnila perfektna linia.a možno bude a sa podaria na prostredny hrot z velkej stud doliny ladove linie z 80-ych rokov minuleho storočia možno zase vyteču....dostatočne na týžden ? treba to využit ak??