Taping : 2.čas? - zápästie

  • Zápästia sú spolu s lak?ami v poradí druhým najčastejším zranením, ktoré trápi lezcov. Ak cítite, že vaše zranenie nie je až tak závažné, aby ste prestali liez?, môžete bolestivé miesto opáskova? na zníženie rizika zhoršenia vášho zranenia.    

Caption of the figure above.
Kostra zápästia je zložená z 8 kostí (v dvoch radoch nad sebou po štyroch kostiach), ktoré pridržiavajú medzi sebou silné väzivá.V zápästí sa deje predovšetkým ohýbanie (flexia, asi 80°- 90°) a na?ahovanie (extenzia, asi 70°). V menšom rozsahu sú možné pohyby zápästia do strán. Pri niektorých zvláštnych úchopoch je však zápästie neprirodzene otáčané do strán a môže prís? k zraneniu. Napríklad rotácia okolo dlhej osi predlaktia „pronácia“ (otočenie dlane dole) pri držaní sa v špáre a „supinácia“ (otočenie ruky dlaňou nahor) pri úchope spodných chytov. Často sa stáva, že lezci pri nejakom úchope poci?ujú „vyskakovanie“ zápästia. 

 

 

 

 

 

  

 

 

Kedy je vhodné použi? pásku?
Distorzia (podvrtnutie) kĺbov, zápal šliach, natiahnutie väziva aj po pádoch a prudkých nárazoch, presílenie, únava

Caption of the figure above.
spôsobená pre?ažením svalových úponov. Stavy pre?aženia sú obvykle spojené s príznakmi zápalu, ako boles?, opuch, sčervenanie. Zápalová reakcia by však nemala trva? dlhšie ako 1-2 dni. Tejpovanie sa používa aj preventívne pri opakovaných „mikrotraumách“ predovšetkým š?achového a väzivového aparátu zápästia.
Cie?om pri tejpovaní zápästia je obmedzenie hyperextenzie (nadmerné natiahnutie) alebo hyperflexie (nadmerné ohnutie), ktoré môžu poškodi? väzivá zápästia. Taktiež je cie?om aj eliminácia vyskakovania zápästia.
Prvým opatrením a podmienkou liečenia je od?ahčenie (taping, dlaha) na šetrenie kĺbov a šliach. Na boles? v zápästí alebo pocitu slabosti pri zovretí môže pomôc? páska. Ak pohyb kĺbu v istom smere spôsobuje boles?, môžete tento smer limitova? páskou na zníženie bolesti. Dávajte pozor, aby ste neobmedzili cirkuláciu krvi v ruke.

1. obmedzenie hyperextenzie a zároveň hyperflexie
Uvedený postup je na obmedzenie hyperflexie. Ak chcete obmedzi? hyperextenziu aplikujte postup (body 3,4,5) z dlaňovej strany ruky. Body 1,2,6,7 sú rovnaké. Taktiež môžete tieto dva postupy spoji? do jedného a zároveň tak limitova? aj extenziu aj flexiu.
Postup: Na začiatku je ruka položená na rovnej podložke s mierne pokrčenými prstami. Opáskujte ruku dvomi obtočkami pod?a bodu 1 a 2. Natrhajte si 3 rovnako dlhé pásiky pásky. Umiestnite ich na ruku, najprv 1 rovno a potom 2 šikmo (1 z prava do ?ava, 2. z ?ava do prava). Nakoniec opáskujte obtočkami celú ruku.


Caption of the figure above.

Caption of the figure above.

Caption of the figure above.

Caption of the figure above.

Caption of the figure above.

Caption of the figure above.

 

Caption of the figure above.

 

 

 

2. vyskakovanie zápästia
Tento spôsob páskovania zápästia používajú viacerí lezci, keď majú pocit, že im vyskakuje zápästie. Videla som to u viacerých lezcov na stene. Potvrdili mi, že im to pomáha, a takto im zápästie drží (nevyskakuje).
Takéto opáskovanie tlačí lak?ovú a vretennú kos? dohromady, čo napomáha kĺbovému spojeniu a nedovolí š?achám sa až tak napnú?. Taktiež dodáva š?achám dodatočnú podporu. Obvykle takéto opáskovanie zvyšuje celkovú silu v zápästí a v ruke a znižuje miernu boles?.
Postup: Umiestnite 1 dlhý pásik pásky hrubý cca 2,5cm okolo zápästia v oblasti zápästných kostičiek pod výstupkom vretennej kosti. Obtočte pásku nieko?ko krát okolo zápästia. Nakoniec veďte pásku z vonkajšej strany ruky, cez chrbtovú čas? dlane okolo palca a zase naspä? z vonkajšej strany ruky okolo zápästia. Nakoniec obtočte pásku okolo zápästia ešte aspoň jedenkrát. Páska by mala by? mierne napnutá, nie však príliš. Zápästie je možné takto opáskova? aj s vynechaním bodu 2 (len bod 1). 


 

Caption of the figure above.

Caption of the figure above.

 

 

3. zápästie v kombinácii s palcom
Postup: Na začiatku začnite obtáča? pásku okolo ruky až k zápästiu (body 1,2). Potom veďte pásku cez dlaň a v mieste, kde začínate obtáča? palec, vystrihnite v páske zodpovedajúci otvor a palec ním prestrčte (bod 3). Páskujte ďalej cez vrchnú čas? dlane pod?a obrázka 3. Na záver urobte ešte jednu obtočku páskou okolo zápästia.

 

 

Caption of the figure above.

Caption of the figure above.

Caption of the figure above.

Caption of the figure above.

 

Caption of the figure above.
Ak sa vám zunovalo vždy nanovo páskova? zápästie, je možné využi? originál bandáž na zápästie. Táto podpora je ve?mi ob?úbená pri vážnych problémoch so zápästiami. Poskytuje nieko?ko stupňov opory v závislosti od typu a množstva plastových vložiek, ktoré do nej použijete. Tento široký výber vám umožní zníži? intenzitu obmedzenia pohyblivosti kým zápästie znovu nenadobudne pevnos?. Táto bandáž pozostáva z troch remienkov, ktoré sa obtočia okolo zápästia.
Elastických obväzov a bandáží je na trhu mnoho druhov, treba si len vybra? tú správnu.

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 


S páskou môžete experimentova?. Avšak netvorte vrstvy pásky neprimerane, môže to zapríčini? ďalšie problémy. Mali by ste si všimnú? výhody tejpingu – inak to nemá zmysel robi?.

Nedostupný
 

 

Referencie:

Taping, Stanislav Flandera, Lubomír Hrdlička, nakladate?stvo Poznání, Olomouc 2001

 

Komentáre (5)

Taping : 2.časť - zápästie

13.04.2007 10:29:59
-

Ja mam taky pocit ze pri laktoch je asi lepsie prestat liezt na chvilu a podniknut nieco ine s tym, strecing. a pod., viz clanok <a href= 'http://www.climb.sk/view.php?cisloclanku=2007020002' target='blank'>tenisovy laket</a>. Opaskovanie samo o sebe asi problem nevyriesi, a pri zapaloch a podobnych stavoch uz vobec nie, to uz nie je sranda. Mozno po navrate po zraneni. Ja by som si na tie lakte radsej daval pzoor a strecingoval kolko sa len da, ale hlavne priebezne ked uz je zle, hrozi ze si fest dlho nezatrenujete poriadne. ;))

Taping : 2.časť - zápästie

13.04.2007 10:33:01
-

Ono s tou paskou je jeden problem - clovek potom lahko zabudne ze je vlastne pokazeny, ked ho prave nic neboli a lahko to pokasle este viac ked riadne zadrti. Takze podla mna zvazte starostlivo pouzitie pasky podla situacie a nezabudnite - chory opaskovany clovek nie je zdravy clovek.

Taping : 2.časť - zápästie

25.01.2008 15:07:35
- Branislav Goga

Ja som kedysi ked som mal problemy so zapestiami skusal aj tie hotove bandaze, ale strasne to zavadzia na dlani a v zasade sa s tym moc liezt neda. To paskovanie je strasna otrava. A ked mate nebodaj na ruke nejaky porast ...

Taping : 2.časť - zápästie

02.03.2008 22:32:09
- zuza

prosim o navod, jak tapovat palec - vykloubeny metakarpofalang. kloub tzv. ´lyzarsky palec´. diky. zuza

Re: Taping : 2.časť - zápästie

03.03.2008 11:22:53
Reakcia - monkey

palec by som určite netejpoval...lez tak, aby si ho nepouzivala, aj tak ho budeš nechtiac trochu zapájať a pomaly si zvykne, hlavne pozor na bolesť, nemala by si to pri lezení cítiť

Nový komentár

Ochrana proti spamu
sedem +tri = Prosím, počkajte. Overujeme, že ste to vy ...