Zdravoveda

 
Spolu 10 v 1 strankach.

Lezecké zranenia - koleno

Rokmi sa stal z lezenia komplexný šport, ktorý zahŕňa množstvo techník a špecializácií. Bez ohľadu na to, akým typom lezenia sa človek venuje, všetky z nich vyžadujú použitie takmer každého svalu na tele – na ťahanie, tlačenie, natiahnutie sa, a napnutie celého tela na udržanie stabilnej polohy tela v náročnej pozícii. A po celú dobu musí ešte lezec robiť zásadné rozhodnutia, ako zrealizovať ďalší manéver. Telo sa v takýchto prípadoch často dostáva na hranice fyzického výkonu a do extrémnych polôh, kde hrozí zranenie.

Krv na chytoch - potenciálne riziko ochorenia?

Existuje možnosť prenosu infekcií na lezcov prostredníctvom krvi na chytoch? Lekárska komisia UIAA sa pokúsi odpovedať na túto otázku. „Rezné rany, tržné rany a oderky na rukách lezcov bežne prichádzajú do kontaktu s chytmi“, hovoria experti z oblasti medicíny v dokumente publikovanom na webstránke UIAA.

Chlad alebo teplo?

Jedna z otázok, ktorú si ľudia bežne kladú je, kedy na zranenie použiť chlad a kedy teplo. To, či použiť chlad alebo teplo určuje druh zranenia a doba, akú ste zranenie mali.

Ako na rýchlu regeneráciu

Poznáte to. Vyberiete sa na mesiac na skaly no už po pár dňoch intenzívneho lezenia si musíte dať voľno. Zvýšená únava, náchylnosť na prechladnutie, pomalšia regenerácia a dlhšie hojenie. Čo s tým? Skúste tento, možno trošku nekonvenčný, recept....

Výživa a lezenie

Určite sa už mnohí z vás zamýšľali nad tým, akým spôsobom pomôcť svojmu telu pri zdolávaní prekážok vo vysokohorskom teréne. Predsa len špecifiká tohto prostredia si vyžadujú viac, ako len naštudovanie knižky od Igora Bukovkého, či nekonečné rátanie kalórií a určovanie BMI indexov. Samozrejme ako ortodoxný milovník hôr som sa tejto vážnej téme nevyhol ani ja a veriac v svoju nekonečnú múdrosť a vsugerovanú dokonalosť som prehlásil, že problém bude v tom, čo nekoordinovane tlačím do svojho tráviaceho traktu za účelom uspokojenia najsilnejšieho ľudskeho pudu. Teda aspoň predpokladám, že najsilnejšieho, keďže sexuálny je vraj až na druhom mieste. No neviem, možno aj to by stálo za polemiku .

Taping : 3.čas? - "tape glove"

Skúšali ste už liez? v špárach? Nie? Predtým, než začnete, mali by ste zhotovi? rukavice z pásky. Je to skvelý trik na ochranu ruky v ostrých špárach, ako sú napríklad žula. V záverečnej časti seriálu o tejpovaní sa teda budem venova? "tape glove" alebo rukaviciam z pásky.


Taping : 2.čas? - zápästie

Zápästia sú spolu s lak?ami v poradí druhým najčastejším zranením, ktoré trápi lezcov. Ak cítite, že vaše zranenie nie je až tak závažné, aby ste prestali liez?, môžete bolestivé miesto opáskova? na zníženie rizika zhoršenia vášho zranenia.

 

 

Taping : 1.čas? - prsty

Taping je funkčné spevnenie pohybového ústrojenstva pomocou lepiacej pásky. Je to určitá forma obmedzenej rýchlej pomoci. Pokia? nastala nejaká porucha a aj minimálne poškodenie, odporúča sa spevnenie (fixácia) partie tejpovaciou páskou pri každej väčšej fyzickej zá?aži.
Taping je technika, ktorú keď používate správne, môže predís? zraneniam počas tréningu alebo počas naozaj náročného lezenia. Ak ste taping ešte neskúšali a máte nejaké zranenie, môžete to použi? na vyliečenie vášho zranenia.

Zranenia prstov

 Dostatočne sa rozcvičujete a na?ahujete pred lezením? Lezci môžu trpie? zraneniami, ktoré sú často výsledkom prílišného za?aženia niektorej časti tela, väčšinou sú to prsty, zápästia, lakte. Zahrievaním sú svaly a š?achy elastickejšie a menej náchylné na zranenie.

Problém = Tenisový lake?, Riešenie = Strečing

Preklad článku/stránky Thomas Bosshard : Tennisarm

 

Tenisový lake? / golfový lake? sa lieči „v samostatnej réžii“ strečingovými cvičeniami (10 minút denne). Lake? sa vylieči väčšinou za pár týždňov. Lake? si chlad?e, kortizónové injekcie, bandáže a maste nepomôžu, naopak, väčšinou môžu zranenie ešte zhorši?. Strečing je aktivácia svalov a šliach.

 
Spolu 10 v 1 strankach.