Klasifikacia ,tema vecna!

  • Sedime si s partiou v Sulovskej krcme pri pive plni zazitkov (+ poldecakov) z vydareneho dna straveneho lezenim.Nalada stupa a kazdy za stolom sa chce pomaly podelit o skusenosti z vylezenych ciest. Samozrejme cim lepsie sa to popise ,tym lepsie sa to pocuva.A co len pocuva!!!Kamosovi nedalo a musel sa postavit zpred stola a nazorne ukazat   celu sekvenciu 15 m dlhej cesty(na podobne divadlo su uz domaci stangasti zvyknuti a len lezerne precedia pomedzi zuby “dalsi trt” ). “.. v klucovom fleku das vysoko nohu, chytis taku mikrolistu a potom dlhy precahovak…Jasne ,ze s petou vo vzdchu,stojac na jednej nohe ukazkovo predviedol ,ako daleky ten nacah bol. Napetie,vzrusenie,nalada rastla( niekedy sa tak dobre lezie pri stole s poharom nacapovaneho piva)Zvrat nastal ,az  ked sme sa spytali,ako tazka tak cesta bola .(no javilo sa to aspon na 9) 6+ znela odpoved. Samozrejme ,ze na zabehlo a zacali sme sa rehotat. Kamos zostal nasraty,ze sme mu pri zapocuti klasifikacie deklasovali vykon dna.

Co je vlastne ta klasifikacia ,za ktorou sa vacsina tak teperime? Tak milovana I nenavidena? Vytvarajuca zabomysie vojny tam,kde ich vlastne ani nie je treba,lebo slusne povedane,ta skala to ma v pi.. ci je to 6+,alebo 7. Linia je jasna!Nestacilo by povedat,ze som vyliezol Stromovku,ci Kodiaka? Ved nokoniec vzdy lezieme cestu a nie klasifikaciu.

No predsa sme si urcili i nieco viac,co bude odlisovat jednu cestu od druhej a bude pomahat zorientovat sa teoreticky na co mame a na co nie. Zaujimave je ako to funguje,alebo skor ako to nefunguje.

Cestu oklasifikuje prvovystupca a uz na zaciatku sa moze ukazat –co chce basnik povedat- .Su dva extremy.Bud jej da tvrdu klasifikaciu,aby ukazal svetu ,aky je dobry,alebo makku,aby cestu urobil ludovou a skor popularnou. Mam kamosa v UK ,ktory si pokazde pred lezenim pozrie rockfax.com ,ktore cesty maju maksiu a ktore klasifikaciu tvrdsiu. Tie tvrde vacsinou obchadza velkym oblukom. Je az neuveritelne,ako moze polstupen pridat na popularite ,aj ked je cesta vyrazne horsia ako ta s tou tvrdou klasou. Neviem,ci by sa vobec dotkol skaly v nasej nemenovanej top secret oblasti na Liptove a ked aj hej,moc bodikov by za to v rebricku na 8a.nu neziskal.

No ani to moc nie je cesta.Pripomina mi to decky vtip:”co je tahsie ? 100 kg peria,ci 100 kg zeleza? Pre mnohych junakov u nas ale aj vonku skor toho zelezaJ Tym ale nechcem tvrdit ,ze klasifikacia musi byt univerzalne platna!(ale priblizne by mohlaJ) Odkedy som zacal liezt v UK, miestnym chlapcom som s hrdostou tvrdil, ze by s takouto klasifikaciu na Slovensku moc nepochodili a asi by boli rozcarovani, keby ich 7a bolo u nas pekne 6b+. No rozcarovany som zostal akurat ja,ked som dosiel na par tyzdnov domov a mnohe predtym tazke 7a boli zrazu vyrazne lahsie ako predtym.Zrovnatelne ,ci dokonca lahsie ako v UK.

Takze ako je to vlastne s tym tahsim ,lahsim? Vsetko je subjektivne. Vdaka tomu ,ze mne odzvonilo studenstkym casom plnym bujarych vikendovych vecerov doma no Slovensku,posunul som sa v lezeni aj bez treningu a cesty,ktore sa mi predtym zdali byt po prehyrenej noci tazke,boli zrazu lahsie. “Porovnaval som 100 kg peria s 100 kg zeleza.

Caption of the figure above.

 

Vlastne i tak klasifikacia vytvara urcity povedzme “odtien” ,ktory vytvara auru cesty,ci oblasti.

Po dolezeni vypeceneho 6c vo Verdone som stretol chlapika,ktory kedysi vytvaral prve cesty na Kalymnose.Rec padla nielen o nezrovnatelnom style lezenia ,ale aj klasifikacie.

Prezradil mi verejne tajomstvo,ze obtiaznost na Kalymnose bola nastavena schvalom mierne az makko,lebo vedeli ,ze tento fakt pritiahne viac lezcov a pomoze zlepsit cestovny ruch na ostrove(chlapcom sa podarilo dostat prachy na preistenie z fondov na podporu cest.ruchu) . “Vies”:hovori mi: Verdon nikdy nestratil na kvalite lezenia,no 7c sa lepsie prezentuje ako 7a .(hned som si spomenul na seba ako som v nemenovanej franc.oblasti obisiel nadherne 8a ckove linie ,len aby som vyliezol nezaujimave ,spinave 8a,ktore bolo zname ako davacka,cize skor v skutocnosti o stupen lahsie).Chlapcom kedysi vo Verdone o rozvoj cestovneho ruchu urcite neslo, dokonca ich pristupom skor mnohych lezcov odstrasil. (Aby sa nevytklo ,hovorim aj o sportovych cestach.Inac kto viem,ze mozno prve 8c vzniklo tu v kanone roky pred Agincourt ci Wallstreet,len vtedy bolo ohodnotene len 8b –a nic sa tam casom nevylomilo!) Vlastne tu by sa dal aj napisat navod na vytvorenie popularnej oblasti! 1.Najdi peknu stenu 2.kvalitne a hlavne nahusto ju vyisti 3. daj tomu ludovu(maksiu ) klasifikaciu.

Zacali sme vlastne akoby nechcene  hrat hru podla pravidiel castokrat lokalnej particky.

Boli sme podvedeni!!!Ale kolko krat sa na tom s vedomim zucastnujeme!:) Verdon –stara oblast,stara klasifikacia .I na to sa niekedy treba prihliadnut.Nakoniec nemusime ist az tak daleko za prikladom. Ktovie,ci by bola taka Dvojspara na Hradku za 6a+ aj niekde v Spanielsku. Slovensko mi ako zaciatocnikovi v nizsich klasifikaciach pripadalo byt dost frustrujuce. Doma boje v 7 a vonku v klude 8- . Samozrejme nie vzdy. Ale opat len ….

Caption of the figure above.

 

 Po vylezeni z lahkostou Prazdnych zrkadiel 8+ na Sulove mala byt vedlajsia 6+ Posledne prazdniny zakuskom. S duchom vitaza ci lepsie povedane dobivatela som nabehol do uvodnych metrov. Bude to jak nic,no bola jak bic! Na 3. pokus som to konecne doklepal. Cesta je to velmi znama aj za hranicami .Tentoraz ale nie krasou,ale klasifikaciou. A sme vlastne na zaciatku.

 

Kamos nam nakoniec v sulovskom senku prezradil nazov cesty a az vtedy sa mu dostalo uznanliveho potlapkania a dalsieho piva uz  aj tak pre dost smadny gagor.

Nakoniec tu klasifikaciu netreba brat az tak vazne! Ale pritom sa o nej tak pekne diskutuje a este krajsie sa na nu odvolava. Nakoniec je len takou tou ceresnickou na torte samotnej CESTY!!! Ale moja stara mama vzdy tvrdila ,ze poriadok musi byt!!! Tak teraz si vyber;)

 

Kviz na zaver (pokial sa niekomu podarilo docitat to az sem) :Co je lepsi vykon?

 

  1. 1x 8b v Spanielsku
  2.  3x 8a vo Francuzsku
  3. 15 piv,2h spanku a 7c na Slovensku:)

Komentáre (35)

Klasifikacia ,tema vecna!

27.05.2010 15:19:33

dobivatel a ine perly,to som si navaril.Branooo ratuj!!

Re: Klasifikacia ,tema vecna!

27.05.2010 22:08:31
Reakcia - Zuzka

No to si toho spravneho oslovil...

Re: Klasifikacia ,tema vecna!

27.05.2010 22:08:46
Reakcia - Zuzka

No to si toho spravneho oslovil...

Klasifikacia ,tema vecna!

27.05.2010 17:16:21
- brano

Ja uz dlhe roky hovorim, ze nezalezi na klasifikacii, ale na tom aka tazka ta cesta je.

Klasifikacia ,tema vecna!

27.05.2010 17:37:23

tak tou trojkou by som sa velmi nechvalil ... to ma od sportoveho vykonu daleko , to by som skor nazval debilita :D:D

dalsia odpoved:

27.05.2010 18:57:25
- marek

4. vylezenie peknej cesty v kvalitnej skale

Klasifikacia ,tema vecna!

27.05.2010 20:18:25
- adi

pekne napisane...

Klasifikacia ,tema vecna!

27.05.2010 20:40:57
- tah-sha-tunga

slovami klasika/klasikov: <br /> <br /> 1) ide to<br /> 2) ide to blbo<br /> 3) nejde to

Re: Klasifikacia ,tema vecna!

27.05.2010 21:30:51
Reakcia - brano

4. nepojde to ani keby som sa po....

Klasifikacia ,tema vecna!

27.05.2010 21:33:22
- brano

Co sa kvizu tyka, najlepsi vykon je nezostat hnit pred casozerom (taka svietiaca blikajuca bednicka).

Klasifikacia ,tema vecna!

27.05.2010 22:11:11
- Zuzka

A cesta je spravidla najlahsia ked ju vylezies, nech bola bola predtym akokolvek tazka a nelezitelna.

Re: Klasifikacia ,tema vecna!

27.05.2010 22:58:01

Suhlas a dovolim si doplnit, ze po preleze je z skoro z kazdej ohavy skvost.

Klasifikacia ,tema vecna!

27.05.2010 22:22:50
- brano

Aha, tak takto je to! A ja ze preco je ten Magic Wood taky popularny.

Re: Klasifikacia ,tema vecna!

27.05.2010 23:51:19

Sepka sa aj o Kalymnose,Thajsku,vacsine Spanielska vraj(jedna pani povedala) v ramci boulderingu nie len Swiss ale aj Bishop,ale v tom som uplne mimo.Skor to malo byt o tom,ze ludia by nemali tak prezivat klasifikaciu a mali sa skor upriamit na krasu cesty. Ta klasa ma byt len orientacna. Preco napriklad vsetci snivaju o 8a a nie 7c+,alebo 8a+?

Klasifikacia ,tema vecna!

27.05.2010 22:29:09
- cyril

zaujimave....je to velmi aj o tom na co je clovek zvyknuty.ja som zvyknuty na skor kolmejsie cesty a potom ak leziem nieco vonku v kolmici tak sa mi to zda celkom ok mozno lahsie ako u nas ale cestu tej istej obtiaznosti v previse po madlach tam nedam...ale klasifikacia by mala byt len orientacna aby 5kovy lezec nesiel do 9tiek..inak je kazda cesta ina a tym je to lezenie vlastne pekne(lebo ak ich hodime do skatule 7a, 7b tak stracaju na krase)

Re: Klasifikacia ,tema vecna!

28.05.2010 07:59:37
Reakcia - brano

Absolutne suhlasim. pred par rokmi som chodil vylucne sapacky po madlach do previsov, potom sa mi na Peilsteine nedala ani patka vyliezt. Teraz som bol celu jar na Peilsteine a madlo mi nejak nejde podrzat na Semeringu. Zvyk je zvyk.

Klasifikacia ,tema vecna!

28.05.2010 09:46:16
- palo palica

No vyjadrovat sa k obtiaznosti cesty je velmi relativne zhladom aj na predispozicie lezcov. Ku prikladu ja meriam 190cm a co nepodrzim to preciahnem ale taky lezec co ma 160 musi busit a cesta ktora bola dajme tomu za 9- minus koli trom krokom cez turbo mrdky ktore som ja vobec nepouzil vzhladom na dlhe chapadla zrazu pride lahka. <br /> Cize ta obtiaznost ja fakt relativna a kolko krat mam depku na cely den ked sa s potom a krvou vytrapim ako pred smrtou v nejakej sedmicke. To je len depresia<br />

Re: Klasifikacia ,tema vecna!

28.05.2010 09:50:59

pozn.: rozpatie

Klasifikacia ,tema vecna!

28.05.2010 12:00:03
- Jeky

Ked uz niekto pise tak filozoficky clanok, tak by sa nemusel hambit aspon poriadne podpisat. A druha vec s akymi francuzkymi a spanielskymi oblastami porovnava klasifikaciu na Slovensku ci Anglicku? Lebo to treba porovnat konkretnu oblast a nie staty. Druha vec je este, ze sa nedaju porovnavat rozne charaktery ciest a skal. (ps. Osobne si myslim, ze najviac bude pre teba cenne to pivo a 7c, mam pravdu?)

Re: Klasifikacia ,tema vecna!

28.05.2010 13:13:37
Reakcia - blxa

jeky: ja ho sice tiez osobne nepoznam, ale podla toho ako a co pise a ako a co lezie, mam dojem ze robis unahlene zavery...<br /> <br /> mato: palec hore a nech to lezie!

Re: Klasifikacia ,tema vecna!

28.05.2010 13:15:48

Samozrejme sa podpisovat nehambim!Dovod,preco som tam nedal svoje plne meno Tomas dostatocne objasnil v komente dole. Vymenovat vsetky oblasti,ktore by som mohol v ramci Fr.,Anglicka,Talianska,Spanielska ci nebodaj Slovenska porovnavat je na dlhy zoznam.Neber to ako chvalenie prosim,ale zaa vysse 10 rokov sa to nazbieralo.<br /> Porovnavat rozne charaktery ciest je zcesne. Ako Palo pisal, tu hraje velku rolu aj preddispozicia ,ci uz fyzicka,alebo mentalna . Urcite porovnavat napr. Zltu stienku na Pajstune a King Kong na Semmeringu je blbost,aj ked su obidve za 7a. Mal som na zaver dopisat ,ze ten cely clanok smeroval k tomu ,aby ludia klasu neriesili,ale samotnu cestu!A castokrat staci len klasa-lahka,tazka,nelezitelna-zatial.Je to blog,mnou rychle zbuchany ,takze aj s chybami.<br /> Pivo a 7c bolo pre mna najviac cenene! Ina doba,ine priority,ina zabava. Stale (podotykam pre mna) lepsie ako bobule a dieta;)Ale nikomu nic neberiem.

Re: Re: Klasifikacia ,tema vecna!

28.05.2010 14:31:53

co myslis pojmom bobule?<br /> <br /> zakazane latky? bcaa amino? amino? sacharidak? iontak? gelatinu? minerali a vitaminy?<br />

Re: Re: Re: Klasifikacia ,tema vecna!

28.05.2010 23:13:08
Reakcia - brano

Co len chces. Tu by som to chapal vo vyzname zbytocneho prehanania somarin na ukor zabavy.

Klasifikacia ,tema vecna!

28.05.2010 12:27:08
-

server climb pouziva aliasy ake si autor zvoli a tento konkretny autor ma pri svojom aliase v zozname lezcov uvedene cele svoje meno, takze kto ho pod tymto aliasom nepozna, ma moznost si ho vyhladat v zalozke Dennicky/Lezci... <br /> Tomaso

Klasifikacia ,tema vecna!

28.05.2010 13:07:49
- Tóno Vlasov

Pekne napísané, múdro.

Klasifikacia ,tema vecna!

28.05.2010 19:24:14
- pedro

tema večná alebo vecná? :))

Klasifikacia ,tema vecna!

29.05.2010 16:09:59

Mate vy problemy :D:D:D myslim ze tie cisla su aj na to aby sa mohol clovek posuvat dopredu zlepsovat sa, lebo keby neboli oklasifikovane ako by si vedel do coho mozes naliezt ? :D:D a tak vies priblizne co dokazes chces si zaliezt vela lahsich krokov aby si sa fajne zaliezol na metre tak si vybereis, chces sa potrapit vtazkom tak sa zavesis do tazsieho , mozes sa motivovat ze sa chces posunut na vyssiu obtiazost zdokonalovat sa ... aaa co ja viem tie cisielka su nejaka pridana hodnota k dobremu pocitu po prelezeni cesty nie ? :P ze ej ale som sa zlepsil ked som sa presiel v 8c :D:D:D:D

Re: Klasifikacia ,tema vecna!

29.05.2010 20:57:05
Reakcia - tah-sha-tunga

prezlanovat nestaci? :}

Klasifikacia ,tema vecna!

30.05.2010 00:55:21
- Kozmo

sice 7c, 8a... som este nevyliezol ale tak ja som za odpoved cislo 3. :)

Klasifikacia ,tema vecna!

04.06.2010 10:21:05
- gebros

1- spanielsko 15 jointou a jedno 8b 2-frnzuzko 10 litrou vina a tri 8a 3-slovensko vsetko dokopi a aj tie 7c su kur.. tazke

Re: Klasifikacia ,tema vecna!

04.06.2010 11:01:45

najmE ta gramatYka...

Re: Re: Klasifikacia ,tema vecna!

04.06.2010 12:24:02

Teta ucitelka ti nechcela dat puding ked to nebolo po Sturovsky?

Klasifikacia ,tema vecna!

04.06.2010 12:50:03
- peto

s tou klasifikaciou si myslim ze u nas su &quot;tvrde&quot; akurat tak cesty do 8-9 ale tie tazsie su porovnatelne zo zahranicnimi, aspon co som sa stetol

Re: Klasifikacia ,tema vecna!

04.06.2010 15:25:30

Mne sa u nas zdaju najtvrdsie cesty 6+ az 7-. To este vladzeme liezt, tak mozme machrovat a trapit slabsich lezcov. Nech vidia ze nie sme nejake sracky predsa.<br /> A porovnatelne so zahranicim je vsetko. Staci najst vhodne zahranicie - ked chces tazsie onsajtnutelne tak nejake rakuske platne /cechy (trebars Kras alebo este lepsie Adrspach), ked chces lahsie tak prehladne chytovate typu francuzsko/spanielsko. Podla mna uplne zbytocna debata, ale tak zas o com sa budeme natahovat ked nie o tom za kolko to je.

Klasifikacia ,tema vecna!

04.06.2010 20:16:49
-

otázka pre autora článku - ktorou 6+ si ten kamoš vyslúžil potľapkanie? nech sme skutočne v obraze.

Túto položku môžu komentovať iba prihlásený používatelia. Prihlás sa alebo zaregistruj!