S deťmi na Kalymnose

• Keď sme naposledy opúšťali trajektom Pothiu, sľúbili sme si, že sa v najkratšom možnom čase na Kalymnos vrátime. Lenže všelijaké iné okolnosti spôsobili, že sa tento najkratší možný čas natiahol až na 5 rokov. Keď už sa mi o Kalymnose aj snívalo, odložil som všetky okolnosti stranou a v marci hľadal na vévévé spôsob, ako sa tam vrátiť. Niekde v tomto štádiu som sa o našich plánoch zmienil aj Jurajovi Plevkovi, slovo dalo slovo a namiesto 4 leteniek pre našu rodinu som ich bookoval 6 –okrem nás aj pre polrodinu Plevkovcov. Tak sme si v podstate všetci urobili nástup na letné prázdniny o týždeň skôr a 27. júna sme na bratislavskom letisku zahájili cestu do raja.

Kalymnos je maličký ostrov v Egejskom mori na tri kraulové tempá od tureckých hraníc. Do konca 90tych rokov minulého storočia preslávený najmä zberom a exportom morských špongií, dnes ako jedna z najväčších a najlepších lezeckých oblastí na svete.  Podľa najnovšieho sprievodcu tu nájdete viac ako 1700 ciest v 64 sektoroch s cestami , v ktorých zaspieva srdce úplne každému, kto sa vie naviazať na osmičkový uzol (aj na dračák). Položené, kolmice, mierne previsy, strechy, krátke, dlhé, viac dlhé, megadlhé, viacdĺžkové, ostré, lištovačky, ostré a bolestivé lištovačky, madlovačky, megaráfovačky, haďovky, tufovky,3D stalaktity, technické, bouldrové, natekačky a iné čky. Dokonca je tu aj feráta. Nie je v silách ľudských všetko prejsť, nie ešte preliezť. Kalymnos lezecky preslávili petzlovské Rock Tripy, obrovská diera v zemi Sikati Cave, gýčové fotky visiacich lezcov z Grande Grotty – obrovskej jaskyne s neskutočným 3D lezením v mori stalaktitov a v neposlednom rade povesť mäkkej inflačnej klasifikácie ciest. Tento posledne menovaný mýtus zrejme bol čiastočne pravdivý, ale dnes je asi viac mýtom ako skutočnosťou, nakoľko v novej edícii sprievodcu z r. 2010 je už klasifikácia zosúladená s realitou a niektoré cesty prišli až o 2 stupne. Na druhej strane, niektoré zase stupeň získali. Drvivá väčšina však zostala na pôvodnej klasifikácii a povedal by som, že populárne cesty v najobľúbenejších sektoroch svojou vyšmýkanosťou časom aj celkom pritvrdili. Takže pre tých, ktorí Kalymnos zatracujú kvôli zšenštilej (rozumej mäkšej) klasifikácii mám len jedno odporúčanie – bežte tam, vyskúšajte si a ukážte sa :-).

Dostať sa na Kalymnos nie je úplne najjednoduchšie, ale kde je vôľa, je aj cesta. My sme zvolili cestu cez Bergamo s nízkonákladovým Ryanairom. Dá sa aj priamo cez cestovku, počítajte ale s takmer dvojnásobnými nákladmi. V dôsledku tejto lacnejšej varianty sme museli stráviť jeden deň v Bergame, rozhodne to ale nebol zabitý čas, nakoľko sme si mohli pozrieť naozaj neskutočne krásne bergamské Alta City (čiže staré mesto) a deti sa mohli aspoň poriadne rozliezť :-).

Caption of the figure above.

Bergamo - Alta City od 4 do 8c :)

Druhý deň už ale nezadržateľne smerujeme k cieľu. Logistika z vévévé nepustí, všetko „funguje líp než namazanej stroj“ (ako spievajú Ninkiny obľúbení Kabáti) a po lietadle, autobuse, trajekte a taxíku vystupujeme pred dohodnutým ubytovaním. Počas našej prvej návštevy v r. 2006 boli apartmány Sakis Studios považované za lezeckú základňu a zázemie na ostrove. Bohužiaľ, tie časy zrejme pominuli. Rozdiel medzi fotkami z vévévé a realitou bol v špine, smrade, počiatočnom štádiu penicilínovej kultúry na riadoch a chátrajúcou budovou. Tak sme zmenili lokál a za tie isté peniaze sa posunuli štandardom o 5 levelov vyššie a späť do 21. storočia. Teraz už bolo konečne všetko pripravené na to, aby sa deti mohli zabávať.

Zábava začala hneď na druhý deň – keďže si otec Juraj podvrtol členok, Tomáš a Nina sa vybrali so mnou sami do sektoru Odyssey. Odyssey je najpopulárnejší sektor na Kalymnose s viac ako 60timi cestami, ktorých daň za popularitu je vcelku vysoká ošmýkanosť. Tu si ale zalezie úplne každý – ako číslom, tak aj charakterom ciest. Prístup z base campu v Massouri je buď cca 30 min po vlastných, alebo oveľa populárnejšia kombinácia 5 min skúter a 5 min peschi.

Tomáš - Odyssey, Island in the sun 7a+

Nina - Odyssey, Amphora 7b

Cieľ bol poňaťahovať si kosti po dvojdňovom cestovaní. Hneď v prvý deň si zvykli na štýl, ktorý potom v podstate praktikovali celý výjazd – jeden vyliezol a druhý v podstate hneď za ním flashol/PP(1)-ol rovnakú cestu. Dopredu bol stanovený systém 3 lezecké dni, rest, 2 lezecké dni, rest a posledný lezecký deň. Tomáš a Nina sa na Odyssey vyjašili do sýtosti a vyosovali/vyflashovali cesty do 6b+. Tomáš dokonca takmer osol 7a, ale po dolezení do úplne posledných chytov v ceste zistil, že nedočiahne na reťaz... A ďalej už nebolo ani mäkké f. Po chutnom a svinsky drahom (v Grécku je naozaj neskutočná drahota) obede si zaslúžene oddýchli na poloprázdnej pláži v teplých morských vlnách.

Druhý deň sme sa vybrali v rovnakom zložení do Grande Grotty, obrovskej jaskyne, poprechádzať sa v stalaktitoch. Na Kalymnose je okrem lezenia fantastická aj jedna ďalšia vec – v drvivej väčšine veľmi príjemné internacionálne vzťahy v rámci lezeckej komunity. Nielenže pokecáte pod cestou v skalách, ale stretnete sa na pláži, večer na prechádzke po mestečku, na pive v krčmičke. Stretnete sa, usmejete, prehodíte pár slov o tom, ako sa darilo, kde ste boli, čo ste poliezli a čo odporúčate. Som rád, že je to stále tak a zatiaľ sa to nezmenilo. Včera sme sa pod skalami bavili s českou rodinou a americkým párom, dnes sme s nimi stúpali do Grotty, tam sme zase natrafili na veľmi príjemných Nórov. Od včerajška nacvičovali cestu DNA. Prišli až po nás, takže máme právo prvej jazdy. Tomáš sa v tom elegantne prešiel na OS a Nina to následne flashla. Sympatická Nórka, ktorá istila parťáka (ktorý si v tom mimochodom opäť sadol) sa s nami dáva do reči, nechápe, nešetrí komplimentmi, samozrejme sa pýta na vek a od kedy deti lezú. Za Ninu hovorím ja, keďže jej angličtina zatiaľ nekorešponduje s lezeckými schopnosťami, ale keď som Tomášovi tlmočil otázku od kedy lezie, hrdo sa postavil a zahlásil: „8 o`clock“. Nórka zachovala dekórum a s miernym pošklbávaním kútika sa opýtala: „This morning?“. A ja som s ľadovým kľudom zakontroval: „Of course. Now you can see, how talented young climbers we have in Slovakia. They climb only 1,5 hours and can do onsight 7a+ grade“. A potom sme už vybuchli a bavili sa. Deti ešte niečo poskúšali, dorazili sa v dlhých 25 metrových sedmičkách v sprievodcovi označených notou (značenie 0 hviezdičiek-shit, 1 hviezdička – dá sa, 2 hviezdičky – pekná, 3 hviezdičky – nesmieš vynechať a nota – Musica!!!), pri zlaňáku si od blaha zaspievali a zostúpili sme opäť na pláž, regenerovať telo aj ducha.

Tomáš - Grande Grotta, Aphrodite 7a+

Nina, Grande Grotta, DNA 7a

Tretí deň sypeme opäť na Odyssey už s otcom Jurajom, ktorý nohu akotak prehovoril k spolupráci, pokúsiť sa o niečo cennejšie. Už prvý deň sme vybrali kandidáta v stupni 7b, ktorý by mohol sedieť obom. Ja s Ninou idem rovno tam, Tomáš s otcom sa ide rozliezť do 7a, z ktorého sa nakoniec vykľula celkom silová pecka, ktorú ale Tomáš presvedčil onsightom k poslušnosti. Nina si pod vytipovanou cestou pýta sprievodcu a vyberá si inú cestu, rovnakej obtiažnosti, ale jej oveľa sympatickejšiu. Nalieza, ťažký začiatok, asi prvé 4 expresky ukončuje boulder cez stisk a oblú dieru a potom dosypať vytrvalostný záver po relatívne dobrých chytoch ešte ďalších 5 nitov. Prvý pokus zastavuje boulder, ale po vcelku rýchlom nacvičení sa púšťa do 2. ostrého pokusu. Boulder púšťa ľahúčko, elegantne a s prevahou sa v ceste prejde, cvakne poslednú expresku, dolezie do posledného chytu, naberá lano fixuje na jednej ruke, chystá sa zapnúť zlaňák. A ja sa chystám zaziapať si od radosti. Nateká, vracia sa, fixuje ihneď a opäť (veľká chyba) a už letí aj s nabraným lanom. Hodila asi 6m kondora, hlava odišla, srdce tiež, pre dnes finíto. Tomáš ale cestu nepustí a s cenným skalpom sa mu zostupuje do doliny veselšie.

Tomáš - Odyssey, Fouska 7a

Cez rest Plevkovci volia výlet na ostrovček Telendos, ktorý je v podstate súčasťou Kalymnosu (kedysi tvorili jeden celok) a kde je dnes ďalších cca 15 lezeckých sektorov. Cesta tam trvá vodným taxíkom niekoľko minút a okrem lezenia ponúka Telendos civilizáciou takmer nedotknuté prostredie s možnosťou turistiky, prechádzok, kúpania a šnorchlovania. My zostávame na našej pláži a relaxujeme na horúcom piesku a v teplom mori.

Ďalšiu minisériu 2 lezeckých dní začíname sektorom Arhi, ktorý sa pýši tým, že to bol prvý objavený a odistený sektor na ostrove. Tam to vlastne všetko začalo. Deti opäť idú ako pílky – Ninka sa zameriava skôr na ľahšie a dlhšie technické cesty, Tomáš drtí hadov a kvaple v previsnutých a silových ťažkých cestách. Obaja si však aj vymenia úlohy a vyskúšajú si cesty toho druhého. Tu sa zase dávame do reči s početnou skupinou talianskych lezcov. Dokonca si konečne zaliezla aj geriatrická časť výpravy (rozumej ja) a aj na maminu sa dostalo. Druhý deň sme opäť na Odyssey, kde Tomáš a Nina lezú a pokusujú ťažšie veci na OS, resp. ťažké veci na RP/PP. Tomáš bol takmer úspešný v nekonečnom 33m dlhom 7c, kde na 1. nalezenie do cesty zapol „na šupu“ 12 z 15 expresiek...

Nina, Arhi, Perseo 6a+

Tomáš a Nina, Arhi, Eros 7b a Kastor 7a

Tomáš - Arhi, Eros 7b

No a je tu posledný rest, ktorý sme trávili väčšinou ležingom, gaučingom, hraním PC gamesiek a plážingom. Večer sme ešte vybrali z najnovšieho a neiflačného :-) sprievodcu vhodných kandidátov na posledný deň a posledný deň sme sa vybrali naše plány premeniť na realitu. Zamierili sme do sektoru Kasteli, kde si obaja zgustli na tvrdej a bouldrovej ceste Krotdebiki 7b a Tomáš takmer pridal druhé 7b, ale neúprosné slnko vysávalo energiu obrovskými dúškami a Tomáš si chcel niečo nechať aj na budúce. Aspoň sa opäť dostalo aj na starších a chradnúcich a mohol som sa s drahou polovičkou vytešiť z 2 pekných ciest.

Tomáš - Kasteli, La Kapella, 7b

Nina - Kasteli, Krotdebiki, 7b

A potom už len klasika, balenie, sumarizovanie, taxík, trajekt, autobus, lietadlo, lietadlo a večer sme vypľutí vystupovali na bratislavskom letisku. Trošku nám meškal odvoz, nakoľko uviazol v bratislavskej zápche. Otec Juraj nám vravel, že aj tak budeme na batožinu čakať ďalšiu ½ hodinu, pretože také dlhé čakanie ako v Bratislave sa inde zažiť nedá. Ešte sme ani neboli poriadne v hale a naše ruksaky už išli po páse... :-) Holt, máme tu šikovných ľudí.

Bol to vskutku veľmi vydarený zájazd, deti si určite výborne užili – lezecky aj mimolezecky a to je „vo co tu gou“, ako hovoria naši najbližší susedia. Boli aj nervičky, boli aj slzičky, bol dokonca aj slovník, za ktorý by Ján Slota dostal od verných ďalšiu borovičku. A hoci ide o 10,11 resp. 12 ročné deti (nie, nie som blbý, to len Tomáš šiel na Kalymnos ako 11 ročný a vracal sa ako 12 ročný), to všetko k lezeniu patrí. Hlavne, že bola veľká pohoda.  Ďakujem veľmi pekne všetkým zúčastneným za super atmosféru a ďakujem ľuďom z Edelweiss-u a Singing rock-u za to, že tie decká podporujú v tom, čo ich baví a napĺňa.

„Je čas skončit. Bude mi smutno. Tak za rok opět na Sonmylak, přátelé – kamarádi....“

Komentáre (43)

09.07.2011 20:57:46
- Rišo

Klobúk dolu pred obidvomi. Pekné výkony, pekný článok aj fotky. Gratulujem a len tak ďalej.

09.07.2011 21:39:55

parada, buduci Marek R. a Lenka M. :))

09.07.2011 22:00:23

a možno ešte viac, článok pekný a určite ste dobre poliezli, lezcom gratulujem :)

10.07.2011 09:31:17
- oso

smutne, ked deti naplnaju neuskutocnene ambicie rodicov /to uz tu bolo/

10.07.2011 10:26:06
Reakcia - Poso

Co liezli pre teba moc velke cisla ? Hahahaha !

10.07.2011 12:08:49
- radim kovařík

pre hrdinu &quot;oso&quot;: sakra, myslel som, že sa to nedostane von... naozaj máš pravdu, každé ráno pred odchodom do skál sme deťom dali sadzobník trestov: bez vylezeného 7a nebude kúpanie v mori, bez 6c+ nebude večera, ak nedajú aspoň 6c, vôbec nezostúpia zo skál resp. pobežia po vlastných za skútrom. <br /> a ten strojený úsmev na poslednej fotke sme dosiahli preventívnym prefackaním obidvoch hneď za rohom tesne pred fotením. a podarilo sa to k našej spokojnosti až na 5ty záber. <br /> nezáviď a trénuj, ty lolo :-).

10.07.2011 12:38:30

7a je pre týchto mladých nízka limita....mali ste dať aspoň 7b :)

10.07.2011 20:33:25

Vyzera to tam fest super, paradna dovca pre decka, more, skaly, pohoda, co lepsie chciet. Uz len nasporit na letenky aj pre mna.

11.07.2011 07:40:30
- Batky

Radim nevšímaj si tých debilov čo tu vypisujú hlúposti. Pekné lezenie, pekný článok. Držím palce aj do budúcnosti.

11.07.2011 09:05:36

Prijemny clanok, sviezi neokukany styl, diky.

11.07.2011 10:11:13

velmi sikovne decka, prijemny clanok krasne vykony. len tak dalej

11.07.2011 10:22:34
- Lukas

Radim, mohol by si napisat presne ako ste cestovali dalej z Bergama na kalymnos, kde ste nastupovali na trajekt a orientacne ceny dopravy? Vdaka

11.07.2011 10:25:37

Pripajam sa, prakticke informacie sa nam hodia asi viacerym.

11.07.2011 11:15:37
- radim kovarik

Jasne. Takze: Ryanair Bratislava - Bergamo (spiatocna letenka cca 50€/osoba). Z Bergama opat Ryanair Bergamo - Kos (spiatocna letenka cca 200 €), potom autobus z letiska na Kose do pristavu Mastihari (7 km, cca 3€) a potom trajekt z pristavu Mastihari na Kose do hlavneho mesta Pothia na Kalymnose (45 min, 5€). No a z Pothie bud busom alebo taxikom do mestecka Massouri (cca 10 km). Nas vysiel taxik so vsetkymi prirazkami 20€/taxik.<br /> A naspat to iste :-) Je to trosku komplikovanejsie, zvlast ak idete prvy krat, ale ide to. Na druhy pokus to uz bolo uplne v pohode a nam krasne vsetko nadvazovalo, takze nejake prestoje ani neboli.

11.07.2011 11:53:43
- Batky

A cesty sú pooznačované, alebo existuje sprievodca, alebo čo ?

11.07.2011 12:10:38
- radim kovarik

cesty su pooznacovane na skalach, ale jednoznacne doporucujem sprievodcu. inak sa stratis :-) a nebudes vediet, kam mas ist liezt. posledna edicia sprievodcu z r. 2010 je kupitelna v massouri takmer na kazdom kroku za 35€. mam aj nejake starsie pdfka z corronu a stareho webu (uz nefunkcneho) lezenia na kalymnose. aspon na zakladnu orientaciu, kedze je tam len asi 1/8 vsetkych ciest. ale ak chces, poslem ti to na mail.

11.07.2011 12:16:02
- Batky

Pošli, aspoň nech viem približne čo a ako, potom prípadne kúpim na mieste aktuálneho ...<br /> <br /> mas moj email ?<br /> <br /> P.S.: Na nasej stranke ho hodim do odkazovaca ...

11.07.2011 12:53:10
- Zuzka=)

Veľmi pekný článok a držím palce Ninke aj Tomášovi. Len tak ďalej =))

11.07.2011 17:21:24
- MartinK

Pekny clanok a este vacsia radost z mladych nadejnych lezcov!:)

12.07.2011 19:40:41
- kat

Len sa drzte na ciagloch nech mame co sledovat.7b v jedenastich rokoch to je celkom slusne!

12.07.2011 21:44:45

V desiatich :)

13.07.2011 07:48:15
Reakcia - vasko

Mal som dojem ze ide o vyjazd pre radost ako sa autor snazil napisat ale zase je to len o cislach a veku ? Nie je to uz trochu trapne ?

Re: Re: S deťmi na Kalymnose

13.07.2011 09:48:47
Reakcia - radim kovarik

ako si si ale tiez mohol vsimnut, autor sa pod svoje prispevky v diskusii podpisuje plnym menom (na rozdiel od teba), takze autor tento prispevok nepisal.

Re: Re: Re: S deťmi na Kalymnose

13.07.2011 15:06:19

Problem s inym nazorom ? Len klikaj :-)

Re: Re: Re: Re: S deťmi na Kalymnose

13.07.2011 21:33:34
Reakcia - Palo

pocuvaj ty trtko, teba co je do toho, ci tie decka lezu pre cisla? co je na tom trapne? su to tvoje decka? padlo ti ego, ze su lepsie ako ty? ty si urcite trtko, co tu vyplakava v inych diskusiach nad slabou urovnou slovenskeho lezenia a ked niekto ukaze, ze je dobry, zase musis pouzit tu svoju sprostu gebulu, aby si ho zotrel. si obycajny zakomplexovany slovensky trtko a pis si co chces, sam si davas vizitku, ze si hlupy uboziacik.

Re: Re: Re: Re: Re: S deťmi na Kalymnose

14.07.2011 15:34:16
Reakcia - Peter

To som sa zas zasmial, Palino znovu ti usla pointa a potom pises kraviny :-)

12.07.2011 23:49:41

Inde lezu deti v 10tich rokoch 8b :D:D:D

13.07.2011 07:35:20

inde lezu dospeli bezne 8c a ti lepsi 9a :-)

13.07.2011 10:45:26
Reakcia - radim kovarik

priznam sa, povazujem sa v tejto problematike celkom za zbehleho. aktivne sa venujem detskemu lezeniu od r. 2001, nielen na SK, ale posledne 2 roky som sa pohyboval aj medzi spickovym prostredim detskeho lezenia v CR a ITA. sledujem okolo detskeho lezenia takmer vsetko a takmer denne. zrejme mi ale unikli dost podstatne detaily a vitam moznost podiskutovat si o tom s odbornikom, ktory mi rozsiri obzory a obohati ma. preto, aby som tvoj prispevok nepovazoval len za nicim podlozene prazdne anonymne tliachanie, mozes mi prosim napisat mena aspon 3 dievcat a 3 chlapcov(kedze pises deti), ktory maju v 10 rokoch vylezene 8b? 8a+? 8a? a kde INDE tie DETI lezu taketo cesty? dakujem.

Re: Re: S deťmi na Kalymnose

14.07.2011 00:45:50

4th 8b by Tito Traversa (10) <br /> <br /> <br /> Tito Traversa has done his fourth 8b, Pepper Life in Albenga. &quot;6th go: very happy because other climbers said my beta is very hard.&quot; The 10-year-old is 135 cm tall so he did grip several inter mediates/foot holds.

13.07.2011 20:50:50
- Mílo

Sánka dole šéfe veľmi sa mi to pačílo.

14.07.2011 00:45:14

8a+ by Brooke Raboutou (10) <br /> <br /> <br /> Click to Enlarge PictureBrooke Raboutou has done Esau directa, 8a+ in Margalef. The 10-year-old did her first 8b when she was 9-years-old. &quot;I started climbing when I was 2 years old. Now I climb in competitions and outside. I also enjoy doing gymnastics and I compete in gymnastics too.&quot;

14.07.2011 09:01:36
Reakcia - radim kovarik

pokracuj. aspon tri dievcata a troch chlapcov. toto je chronicky zname.

14.07.2011 21:32:01
- radim kovarik

dosli mena, co? :-) este si na zaver neodpustim naozaj poslednu reakciu a poznamku k tejto, miestami &quot;velmi plodnej a konstruktivnej diskusii&quot;:<br /> 1. brooke raboutou - naozaj neskutocne talentovane mlade dievca, ktore lezie s noblesou, prehladom, technicky dokonale a s velkou perspektivou. trochu adam ondra v dievcenskom vydani. ale... - to, ze vyliezla tieto cesty (8b, 8a+) obletelo palcovymi titulkami vsetky lezecke servery po celom svete. ak si ale cital vsetky podrobnosti a prip. videl film &quot;the fanatic search - a girl thing&quot;, vedel by si aj ako - minimalne pokial ide o to jedno 8acko. nacvicovanie pocas niekolkych mesiacov a 10tky pokusov. pocas francuzskeho polrocneho pobytu byvanie 10 min peso od skal a takmer denne lezenie s rodicmi. toto, co tu napisem nevydavam za objektivnu skutocnost, ale cisto moj subjektivny nazor: za takychto podmienok by tuto cestu vyliezli mozo 4 deti zo slovenskeho pohara. <br /> v r. 2008 mala brooke vylezenu cestu za 7b, zucastnila sa pretekov na obtiaznost v arcu. tu je vysledkova listina: http://www.rockmaster.com/files/695.pdf. nina mala v tom case vylezenu rp cestu za 4+... v r. 2009 sa opat stretli na rockjunior v arcu. brooke mala v tom case vylezenu cestu 7c a boulder 7B+!!! vysledkova listina (bohuzial len celkova za vsetky discipliny, ale podla bodov sa da urcit poradie v jednotlivych disciplinach) je tu: http://www.rockmaster.com/files/872.pdf. brooke bola v obtiaznosti 1., nina 3.(o 2 chyty za nou), v bouldroch bola brooke &quot;az&quot; 4. za 3tou ninou. nina mala v tom case vylezenu cestu 6+. takze ono to z roznych uhlov pohladu vyzera uplne inak. <br /> 2. ano, skutocne to bol vyjazd pre radost. ziadnej ceste nikto nevenoval viac ako 4 pokusy. bola to skor vynimka, ked (hovorim za ninu) chcela vyliezt nieco hodnotnejsie. do 7a liezla vsetko os. a ano, tie decka su momentalne vo svojich kategoriach naozaj spickove, ci sa ti to paci, alebo nie. ak vies nieco ine, argumentuj, prezentuj sa vysledkami svojej vlastnej lezeckej/trenerskej prace a ak si dosiahol podobny/vacsi uspech, budem prvy, ktory pred tebou verejne zlozi poklonu a vyjadrim ti svoj obdiv. urcite sa neznizim na tvoju uroven anonymne zhadzovat niecie usilie, snahu a vydrene vysledky.<br /> 3. co chces pocut aby si bol kludny a zbytocne neplytval svojou energiou na „zmysluplne“ prispevky? ze nina lezie preto, lebo to chcem ja? ze plni moje vlastne nenaplnene ambicie? ze nie je az taka dobra? ze aj tak skonci? ze prehanam s jej prelezmi? ze to robi/robim pre slavu na slovenskej lezeckej scene? ze lezie len kvoli tomu, aby sa o nej pisalo? ak si si odpovedal na vsetky otazky ano, je absolutne zbytocne ta presviedcat o opaku. mas to mat – je to urcite tak. btw – poznas mna alebo ninu osobne? rozpraval si sa s nou niekedy o lezeni? ak nie, zalez niekde do svojej kutice a zrovnaj si to v hlave.<br /> 4.som vzdy otvoreny konstruktivnej debate. dokonca aj s anonymom, ked pise k veci a bez invektiv. ale v tvojom pripade plne chapem tvoju anonymitu. keby jedine, co som kedy dokazal bola zavist a anonymne kydanie a zhadzovanie uspechov inych v internetovych diskusiach, aj ja by som sa hanbil podpisat. v tomto ta vcelku chapem a lutujem. ono byt zbabely a nepriznat sa k svojim nazorom (argumentacne nepodlozenym zavistlivym a zlostnym „vykrikom do tmy“) je hodne absolutnej nuly. a zvlast, ked ide o male deti!!!, ktore by si mal naopak podporovat. <br /> a teraz sa mozes realizovat, nakolko na teba uz reagovat nebudem.<br />

04.08.2011 21:31:16

Clanok to bol teda je velmi pekny aj inspirujuci. No a ta diskusia ma cenu reagovat na taketo narazky? Vsak nakoniec tie deti keby nemali radost tak by tak neliezli.<br /> <br /> No a musim sa priznat ked vidim velakrat deti liezt tak im zavidim, pretoze za mojich mladsich cias take podmienky rozumej moznost trenovat na preglejke nebola, a vdaka tomu ide vykonnost naozaj hore.<br /> <br /> A skutocne to ze deti sa venuju sportu ci uz aj pre cisla alebo pre radost dolezitejsie je ze nefetuju a maju nejaky pekny konicek do buducnosti<br /> <br /> PS-ale tu veceru ste im davat nemuseli, bez vecere 8b budu liezt skorej<br /> PS2- a co video :)

15.07.2011 00:24:41

pekne, len tak dalej , dolezita je dlhodoba motivacia ... ;-)

19.07.2011 10:54:14
- grek

pekny clanok aj pekne fotky :)<br /> nic si nerob z tej kritiky o cislach - je to len cista zavist :) za tie cesty si deti aj tak pochvalu zasluzia.<br /> <br /> v akych cenach sa tam pochybuje ubytovanie v sezone?<br /> <br /> a lietat sa tam da priamo(na Kos) z brna (smartwings) alebo z bratislavi (chartrom z Aeolus) je to trocha drahsie, ale zase bez prestupovania.

19.07.2011 10:59:07
- grek

19.07.2011 20:49:42
- radim kovarik

hej, o tych letoch viem, my sme pred 5timi rokmi boli s aeolus, priamo blava-kos, ale takmer dvojnasobne drahsie :(<br /> pokial ide o ceny ubytovania, 2 postelova izba s komplet prislusenstvom 18 - 25€/izba/noc.

19.07.2011 22:36:30
Reakcia - grek

dakujem za info. dobra cena za ubytovanie. tie priame letenky vychadzaju okolo 300euro tento rok. tak dufam ze sa tam dostanem :)

03.04.2012 22:41:25
- jeca

Krásny výkon detí !Držím palce naďalej!<br />\r\nKalymnos je moja srdcová záležitosť. Kde ste bývali naposledy. Teda hlavne skúsenosti s ubytkom. My sme minulý rok bývali u Rity, celková spokojnosť, no teraz už má obsadené a my zhaniame slušné ubytko v Massouri/Armeose. Dík

04.04.2012 20:29:11
- Leona

Zdravím, krásny článok a super fotky. Deťom trochu závidím, v ich veku som lezcov len obdivovala a zatiaľ leziem len dva roky. V lete by sme však chceli ísť na dovolenku k moru a spojiť to s lezením. Kalymnos sa nám zdá ako ideálna voľba. Mám ale ohľadom toho pár otázok a preto by som sa chcela opýtať, či by ste boli ochotný mi lezenie v tejto destinácii trošku priblížiť. Zaujíma ma napríklad či sú na cestách navŕtané skoby, alebo treba friendy a vklínence a tiež, či tam sú aj ľahšie cesty. Prípadne ktorú časť ostrova si zvoliť aby boli &quot;po ruke&quot; aj skaly aj more. Budem rada ak mi odpoviete. Ďakujem a prajem všetko dobré a veľa šťastie pri lezení

04.04.2012 21:46:58
- radim kovařík

ahoj, k vašim otázkam: to leona: cesty sú výborne odistené (až preistené) nitmi, vôastné istenie vôbec nepotrebuješ. ľahkých ciest sú tam mraky, v každej oblasti, typické pre začiatočníkov je napr. kasteli alebo dolphin bay. najlepšie a najbližšie ku skalám je mestečko masouri, pešo sa dá prísť ka najbližším sektorom do 30 min. na pláži si z apartmánu všade v masouri do 5 min.<br />\r\n to jeca: prvý krát sme bývali v rite, tiež max. spokojnosť, tentokrát sme boli bližšie ku skalám a bývali sme v apartmáne v reštaurácii hneď nad sakis studios. majú aj izby za prijateľnú cenu a poloha je úplne ideálna.

Túto položku môžu komentovať iba prihlásený používatelia. Prihlás sa alebo zaregistruj!