Lezenie horské, lezenie tatranské II

• Marec 2012... s Dodom drtíme v pyramíde Rumanovho štítu. Mám čas... visím dlho na štande, kým sa môjmu spolulezcovi podarí preliezť dĺžku, ktorá sa ukázala ako kľúčová. Pozerám doľava, hľadám líniu Bakoš-Petrík, ktorou sa skvelým štýlom podarilo v zimných podmienkach preraziť na vrchol Mišovi Sabovčíkovi a Jankovi Čechovi. Pred chalanmi som skladal poklonu, vyzeralo to majestátne, no môj pohľad smeroval viac vľavo. Nielen kvôli slnku, ktoré tam svietilo, zatiaľ, čo ja som klepal kosu v tieni, no predovšetkým kvôli perfektnej skale vhodnej skôr na leto.

Caption of the figure above.

Líniu vidieť v pozadí dole
Keď som s Mišom neskôr sedel počas jedného z mnohých upršaných dní v základnom tábore pod Trangom, obaja sme sa pousmiali, keď sme si uvedomili, že nám ten kus skaly a možnosť urobiť tam novú líniu vŕtal hlavou.
Čas plynul, plány sa menili a táto myšlienka upadala do úzadia v nánose iných, ale nie pre Miša! :)
Volám Adamovi Kadlečíkovi či so mnou nechce ísť urobiť nejaké prvé voľné priestupy do Tatier v rámci THT, no veľmi som ho pre moje „samovražedné“ nápady nenadchol a rovno ma odporúča na Miša, ktorý má vraj podobne sprosté výmysly v Rumaňáku. Hneď viem, čo má chalanisko za lubom a tak mu volám.
5 hodín ráno. Prechádzame popri táborisku v Bielovodskej, ktorá je kompletne plná stanov, no nikde ešte niet pohybu. Nečudujem sa! Keď je niečo, čo skutočne nemám rád na alpinizme, tak je to skoré ranné (čo ranné pre mňa skôr nočné!!!) vstávanie a dlhé nástupy. Holt z turistiky som už vyrástol.
Ani hmotnosť batohov mi nepripomína moderný štýl - ľahko a rýchlo. Tu budú svaly dnes trpieť vravím si a samozrejme som sa nemýlil, žiaľ.
Caption of the figure above.
Totálne ticho, kľud a pokoj v duši. Slnko a jeho teplé lúče pôsobia lepšie ako dobrá šálka rannej kávy. Strašne sa teším! Strašne! Cítim sa neohroziteľne, mlado, sviežo a neskutočne pokojne. Úprimne ma to veľmi prekvapuje. Duša mi doslova plesá radosťou a slobodou.
Je 7 h ráno, svieti slnko a Mišo nastupuje do prvých ľahkých metrov našťastie peknej, vodou vymytej skaly. Po paralelnom dolezení trávnatého utekáča sme konečne pod našou stenou. Mišo natĺka štandovaciu skobu a preväzuje slučku. Trochu ho odhováram, nech ju tam nenecháva, lebo ju možno budeme potrebovať neskôr, no zostáva v duchu prvovýstupov ako sa kedysi robili v Tatrách. Nechávať skoby na štandoch, kde sa inak nedá, alebo v ťažkých miestach, kde sú jedinou možnosťou zaistenia a zároveň pomáhaju pri orientácii. Som rád, že sme to dodržali až po vrchol a ponechaným materiálom nešetrili.
                                   Začiatok lezenia v kútoch v dolnej časti pyramídy
Odkrajujem prvé metre. Previštek, no našťastie ľahký, potom pohoda. Na pár miestach sa vraciam a volím trochu iný smer. Je to iný pocit, myslenie, keď človek lezie bez línie borhákov, či nákresu, ktorý určuje kade. Iný rozmer, iné zmysly. Dostávam sa do miest, kde skala nie je až tak pekná a pripomína všetko len nie žulu. Boh žehnaj skoby!!! Tlčiem prvú, ktorá vojde len do polovice, zatĺkam druhú - to isté - a chápem, že lepšie to už nebude. Robím asi najväčšieho pavúka v mojom živote, lebo leziem za hranu. Obliezam loker, zakladám mikrofrienda a dobrá nálada je preč. “Tak toto si chcel?“, spytujem sa. Ty si nepoučiteľný blbec!!! Vieš, že to je severná stena a očakávaš niečo iné? Keby som mal voľnú ruku tak si dám facku! :) No nemám, musím sa držať. Stupy zarastené, chyty tiež. Začínam kalkulovať, kam by som asi jebol a koľko zlomenín by ma to stálo. No preberám sa, nahlas si vynadám do sraľov a hecujem sa, že predsa nie som padavka a bol som už v oveľa prekérnejších situáciách ako táto, lebo viem, že takéto myšlienky sú začiatkom neúspechu. Opatrne zaťažujem nohu na špinavom stupe, sadám si na koleno a robím dlhý prešah doprava. Chytám oblý chyt, ktorý ma vôbec nepotešil, no uvedomujem si, že sa vďaka nemu dokážem postaviť na lepšie stupy. Keď má zdola pozoruje Mišo a počúva moje komentáre, začne sa trochu sklamane smiať do čoho sme sa to navliekli. No netrvá to dlho a konečne robím štand. Miesto nakoniec nebolo tak ťažké len potrebovalo zručnejšiu techniku a kúsok - ok - kus odhodlania. Mišo to miesto aj s tažkým batohom preliezol pomerne hravo. Asi som sraľo: hovorím si.
Ďalšia dĺžka - snáď vstup k peknému lezeniu. Do pi- ...nad nami iba kúsok loker veľkosti skrine v jedinom normálne vyzerajúcom smere. A aby sa nám náhodou nemálilo, je to jediné miesto asi v celej stene, ktoré je mokré. Opäť naliezam a nervy mám na prášky. Keď je ešte niečo, čo nenávidim, tak je to situácia, v ktorej môžem zabiť toho druhého skôr než seba. Radšej by som sa sám rozflákal, ako by som mal uvoľniť blok a urobiť si zo spolulezca nedefinovateľné kúsky gore-texu a mäsa. Zakladám čo sa dá a vlastne sa nedá poriadne nič. Tú kurvu zaklínenú v kúte sa snažím obliezať na rozpor, čokoľvek, len sa toho nedotknúť. Držím sa kŕčovite a silno. Uvedomujem si, že zbytočne plytvám silou. No nechcem si dovoliť šmyknutie sa z vlhkých chytov a možný náraz do tej kurvy. Hodnotím možnosti zaistenia. Je to viac ako bieda a lezenie nie je zrovna jednoznačné a ľahké. Viem, že potrebujem aspoň jedno poriadne istenie a špára na 5 frienda je nielen mokrá ale aj otvorená. Poťahujem zaň a opatrne zaťažujem. Sadám na jedinom mieste v stene. Volím radšej bezpečnosť pred štýlom, lebo som našiel konečne špárku na zatlčenie skoby, ktorá vydáva tej najkrajší zvuk a umožní bezpečné zaistenie sa a zachytenie pádu do strany a nie rovno do toho bloku-kurvy. Viem, že keď to bude niekto po nás jedného pekného dňa opakovať, budem za tú skobu blahorečený. Usmievam sa spokojnosťou a zároveň vďakou, že za nás anjeli strážni držali a friend mi pri zatĺkani skoby nevystrelil. Dostávam sa do kúta. Nádherného, čistého, za aký by sa nemusela hanbiť ani žiadna stena v Chamonix. Úplne iný svet, pohyb, pocit!!! Začínam si spievať, chváliť sa, že som tuším dobrý a podobné nezmysly. Ten kút je úplný orgazmus. Balzam na dušu a následne štand už na slnku.
Caption of the figure above.

Tentoraz je na rade Mišo. Po zhodnotení situácie volíme smer zľava a nie úplne priamo cez previs ako sme pôvodne plánovali. Robíme krátky traverz. Presúvame štand a Mišo odkrajuje ďalšie metre v peknej, vodou vymytej skale. Krásne kroky, miesto, čas. Ide pomaly, ale elegantne a isto. Radosť pozerať sa... a potom rehoty na štande.
Mišo v polovici pyramídy
Keď rozmýšľam nad tým, prečo Mišo tak výrazne vyniká nad ostatnými, napadá ma i jeho večne dobrá nálada a humor. Ako vo všetkom v živote, i v horách sa potom zdajú byť aj tie najväčšie prekážky ľahšie a človek sa dostane oveľa ďalej, vyššie.
Nepreberám materiál lebo ho mám na sebe menej a tak ťahá aj zvyšok steny do ľahšieho terénu. Štanduje na perfektnej trávnatej bivakovacej polici uprostred zelenej trávy. Vytešujeme sa, lebo vieme, že terén nad nami je už ľahší a do piliera v strede steny nám chýba len pár dĺžok. Opäť chce ísť prvý Mišo. Krátku, asi 7-metrovú stienku, ale zato previsnutú. Rehocem sa, keď zlieza prvé metre, lebo všetky chyty vyzerajú byť madlá a ešte viac keď vylezie viac zľava, založí v 3m čoka a následne nelezie priamo hore no 2 m nad zemou traverzuje doprava asi 6 m a potom hore. Istenie mi tam dal len na okrasu. Smeje sa aj on, no riskuje pri tom, že spadne od smiechu. Určite bol aj škodoradostný keď to prešiel, lebo vedel, že všetky tie chyty boli nechutne vyvalené a s batohom v previse to bola radosť i na druhom konci lana, ktoré by mi vďaka čoku veľmi nepomohlo.
Skala je krásna, čistá, biela, žltá. Nad nami sa črtá ďalšia väčšia stena s viacerými možnosťami napredovania. Vyberám si kút v strede a dochádzam k prvému sklamaniu. Našiel som jednu starú a potom novšiu skobu. Takže tu už niekto pred nami bol. Nečudujem sa. Vľavo od nás vedie pilier Tatarka – Flejberk a bola by škoda nestočiť sem a neliezť to tadiaľto. Pri 2. novšej skobke neleziem priamo cez kútik ale traverznem pár metrov doľava, kde sa prehupnem cez previštek po pekných chytoch hore do ľahšieho terénu a valím do doľava ku výraznému kútu. Poslednú dĺžku v kúte, ktorá nás dostane až na najvýšši bod hlavy ťahá Mišo.
Caption of the figure above.
Pod vrcholovými kútmi pyramídy. Liezli sme stredom
Sme na pilieri a dávame prvý oddych. Máme dobrý čas a radosť. Dostali sme sa sem smerom, ktorý sme si zaumienili a nové línie v hornom headwalle pre nás neboli až také smerodajné.

Mišo na začiatku piliera s headwallom v pozadí

No rozkáž mladej sprostej hlave, keď je necelých 5 hodín poobede, máš ešte takmer 4 h svetla a stojíš pod stenou, z ktorej sa na teba škľabia logické línie a pomedzi ne hladké platne kadiaľ sa zjavne nikomu nechcelo.

Na začiatku platní
Ale chcelo, ale nepodarilo sa. Ako som sa presvedčil po tom, čo som naliezol do platne ponad Miša po tom, čo konečne zaštandoval po paralelnom lezení na pilieri. Stará skoba aj so zlaňovacou slučkou. Krásna čistá, aj keď trochu morálová platňa ma dostane do kútika odkiaľ sú 2 možnosti napredovania. Buď pôjdem doľava a po asi 10 m budem už konečne v ľahkom teréne, alebo doprava, kde vidím dobrú možnosť zaistenia a tuším len ďalšie platne a pomerne náročné lezenie. Zbabelo s vidinou ľahkého víťaztva sa uberám doľava, no prvý loker a lišajníky ma vracajú späť. Šťastie, lebo chyt, na ktorom som mienil robiť sedmičkové kreácie som dodatočne skontroloval a ukázalo sa, že sa hýbe. Takže dámy a páni: “Dopravááá!“. Moje zajačie úmysly boli vytrestané a opäť musela nastať bojovnosť v kombinácii s nádavkami. Skur... batoh. Už nikdy neleziem ako prvý s batohom na chrbte! Do pi... to tu nemôžem dať aspoň jedno po... normálne istenie a opäť musím biť skobu? Boh žehnaj mikrofriendy! Aspoň jemná psychická podpora pri zatĺkani z lezeckej pozície. “Buď presný, lebo ti poletí do doliny a ty o chvíľu tiež, keď ti odhnije pravačka, na ktorej stále fixuješ“, hovorí mi vnútorný hlas. Konečne cvakám, vyklepávam už takmer kŕč a odliezam jemné metre do terénu, ktorý by ma mal konečne dostať do ľahšieho. No zase sa mi nedarí zdrhnúť doľava a tlačí ma to späť do kompaktných platní. Opäť bojujem v dalšom, skôr divnom ako ťažkom kroku. Nedarí sa mi stúpiť nohou vysoko napravo. Asi 5x naliezam a zliezam. Už som psychicky aj fyzicky unavený no viem, že sú to už posledné ťažké metre a tak neklesám na duchu. Konečne štand. Mal som pocit akoby ma duchovia tlačili stále doprava a nútili ma prebiť to najkrajšou, najlogickejšou a zároveň najťažšou líniou. Akoby som ich cítil. Myslel som na tých, čo v týchto miestach zanechali svoju pečať a odišli tak skoro. Náhle! Z nejakých 11 ľudí, čo sa premleli na chatke v Bielovodskej len 2 roky späť, traja už nie su medzi nami. Ku...va! Mám chuť nadávať na osud a je mi to ľúto. Po dolezení dvoch už konečne ľahkých dĺžok pod Mišovou svižnou taktovkou si podávame ruky, drkoceme zimou a ja viem, komu toto celé chce Mišo od začiatku venovať. Viem, že keby osud zamiešal karty inak, dnes by som tu nestál ja, ale Janko Čech, Mišov parťák a učiteľ, s ktorým o tomto smere spolu snívali. Preto je táto cesta venovaná práve jemu a jeho pamiatke!!!
Červená línia pri ceste č.11
Diretka Sabovčík-Krasňanský – cesta venovaná pamiatke Jána Čecha
15.dlžok 7+, SV Rumanovho štítu

Martinovi pomáha napĺňať lezecké sny ADIDAS Slovensko, a Michalovi VERTICAL TRADE s.r.o., BENESPORT a SHS JAMES.